Full resolution (TIFF)
- On this page / på denna sida
- Teater-typer från skilda scener
- 2. C. O. Lindmark
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
spelade Calchas, och i sista akten skulle scenen
upplysas af bengaliska eldar, men dem hade den
ovane maskinisten glömt. Lindmark var ursinnig
och sjöng till operettens melodi:
»Tänd ben-ben-galiska elden,
Förbannade karl, förbannade karl ...»
till allmänt jubel för publiken.
*
Lindmark var ytterst ordentlig och fordrade
stor punktlighet af sina sujetter. Det dugde icke
att fördröja sig en minut till repetition eller att
försumma en entré, då blef det lif i direktören
och då slog blixten ned på den skyldige utan
förskoning.
Som alltid satt Lindmark själf vid pjesen
och alla de spelande befunno sig å scenen. Så
kom en scen, där en skådespelare M. var med,
men han befanns för ögonblicket icke tillstädes.
»Hvar är nu herr M.? Sacre dieu ... un
son idiot ... parbleu ... mardi ... chic on dit!
Hvar f-n är karlen?»
En manlig sujett böjer sig mot direktörens
öra och hviskade ett ord.
»Hvad!» skrek Lindmark, »ondt i magen!
Vid min teater får man icke ha ondt i magen!
Men jag skall hjälpa honom jag — Carlson (det
var maskinisten) gif mig en sextumsspik och en
hammare!»
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Project Runeberg, Mon Dec 11 20:16:36 2023
(aronsson)
(diff)
(history)
(download)
<< Previous
Next >>
https://runeberg.org/skolpojk/0144.html