Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Brev till: - A. Knös
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Jag har med all möjelig upmärksamhet genomläst H. Ds
Grunder, med Ebreiska och Grekiska språk, ett manuscript
gunstigt meddeladt af H. Adj. Knös. Deri finnes ganska
mycket, hwilket jag af alt hjerta underskrifwer. Men Läran
om Satisfactio Vicaria måste jag önska mig tillåtelse att
anse under annan synpunct. Under det jag läst så wäl
hwad H. D. i nämnda manuscript samlat, som det H. D.
behagat införa i wår brefwäxling, har jag haft den werkeliga
och swåra frestelsen, att falla till den Naturalisme, som nu
är tidens smak och dageligen omgifwer mina öron från
Kantia-nernas läppar. Så snart mitt hjerta icke mera känner
behof-wet af expiatio reatus, är det willigt att i en sedolära, den
Förnuftet tror sig äfwen så redigt utstaka som Biblen, söka
sin tillfridsställelse, utan Jesus, som då skulle blott blifwa
en Lärare, och, till det högsta, den störste bland wisa och
dygdiga män. Jag föreställer mig, att då denna artikel
fallit, blir alt regenereradt efter nu warande mönster i
Frankrike, och mörkret spridt öfwer jordens krets. Tyskarna
hafwa redan gådt så långt, att ingen kan förutse hwar detta
reformationsnit skall en gång stadna. Man talade i början
mycket herrligt; man wille blott undanrödja en hop grofwa
begrep; t. e. en Gruner, m. f. som mente rätt wäl. Nu
up-komma Theol. Professorer och Doctorer, som offenteligen
påstå, att Theopneustien är en dikt, att prophetiorna äro
idel infall, såsom Ekerman, att det gudomliga i Skriften endast
är det, som wårt förnuft känner och dömer sannt, att man
kan wara en god Christen, utan att erkänna något annat
guddomligt hos Christus än hos andra uplysta och dygdiga
män; och sedan man så der småningom lossat sig, blyges
man icke ens att påstå det Kantens moralitetsprincipe är
större än Frälsarens, och sedan börjar man bestrida Christi
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>