Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
folk. I operans snillrike dekorationsmålare fransmannen
Desprez hade han ju en akademikamrat och umgängesvän,
och man ser af Sergels handteckningar och bref, att han
stod på god fot med flera af de agerande: balettmästaren
Gallodier, sångerskan fru Du Londel och hennes man,
premiärdansösen Du Tillet och hennes man, sångaren Karsten
och hans fru, fru Möller (sångerskan fru Müller?),
för att nu icke tala om aktrisen Fredrika Löven och
hennes syster Euphrosyne m. fl.» — Förbindelsen med
den äldre af systrarna tycks emellertid ha antagit
en mer intim karaktär först mot slutet af 1790-talet
eller under de första åren af 1800-talet. Sålunda
skrifver grefve Jakob De la Gardie i december
1805 från Stockholm till sin maka:[1] »Sergel ses
nu ofta på amfiteatern bredvid Fredrika Löven. Man påstår
qu’il s’est pris d’une belle passion. Men hon lär ha
gifvit honom korgen, på det han ej måtte begå en
dårskap.» Dr Göthe tillägger: »Och själf berättar Sergel
för vännen Tham (Per Th. på Dagsnäs) i flera bref
år 1806, hur han plägade gå till middag eller kaffe
hos henne. Sergels egna pennteckningar från 1805 och
1806 visa oss flera gånger hennes — liksom systerns —
mer eller mindre chargerade figur i mer eller mindre
lätt kostym: en tämligen robust gestalt, som bekräftar
Ecks ord om den ’inbrytande hösten’.[2] Redan i
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>