Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Det finns ett slag af böcker, hvilkas innehåll ligger
på gränsen mellan den underhållande och den
kunskaps-meddelande läsningen. Hit höra bland annat romaner,
som sätta sociala frågor under debatt, resebeskrifningar,
som väcka vår medkänsla med vågsamma bedrifter på
samma gång som de gifva kunskap om främmande land,
lefnadsteckningar, som låta en följa ett människolif och
därigenom kunna vara lika underhållande som en roman.
Så kommer hvad man i egentlig mening kallar
kun-skapsgifvande läsning. När dess betydelse for
folkupplysningen dryftas, hör man ofta föredraget, »det lefvande
ordet», ställas upp som ett slags motsats och som något
långt viktigare. Detta är säkert en oriktig synpunkt.
Föredrag och läsning böra icke ställas mot hvarandra, de
äro likaberättigade makter, som böra stödja hvarandra.
Föredraget, ordet, som går från människa till
människa, det värkar eller kan värka med hela personlighetens
makt; det kan framtvinga samma tankar och samma
känslor hos en mängd människor och därigenom skapa en
samstämning af stort uppfostrande värde. I synnerhet
som väckare, när det gäller att föra nya tankar ut i vida
kretsar, skall det alltid ha stor betydelse för
folkupplysningen.
Men läsningen har också sina företräden. För det
första det rent praktiska, att det är lättare — eller kan
göras lättare — att skaffa sig en bok och använda den
än att gå på ett föredrag. Boken kan du alltid ha, du
kan ta fram den, när du har tid och lägga undan den,
när du icke har tid längre. Du kan använda den hemma,
du kan läsa ur den för din familj.
Men boken har äfven andra företräden. Läsningen
disciplinerar våra tankar, den vänjer oss vid att följa en
framställning, den tvingar oss ofta att upprepade gånger
genomgå det lästa för att kunna förstå sammanhanget.
Den vänjer oss vid att samla vår uppmärksamhet inom
ett bestämt område. Och den förmågan har stor betydelse
för det andliga lifvets sundhet.
Läsningen utbildar vår omdömesförmåga. Häri ligger
just ett af läsningens företräden framför föredraget. En
god talare tar oss på sätt och vis med våld genom sitt
personliga inflytande. Och talets ström glider utan
af-brott; vi få icke använda vår kritik, icke häjda vår tankes
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>