- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1922. Stockholm /
121

(1886-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

RESIDENS OCH LUSTSLOTT 121

sivitet. Slottets genie är en rundlemmad Abundantia med
ett outtömligt ymnighetshorn. Denna inredning är
synnerligen starkt influerad av den äldre, italienskt färgade tas i
fransk barockstil, vars mest framträdande representant är
Le Pautre. Det var en skara tyska konstnärer och
konsthantverkare (Ehrenstrahl, Lemke, Precht, Meylandt), som

DROTTNINGHOLMS SLOTT I BIBLIOTEKET.

under den tyskfödde arkitektens ledning utförde det mesta
av inredningsarbetet, och man har en känsla av att de med
en viss hemvana rörde sig bland de yppiga former, som
tidsstilen förelade dem. I varje fall har denna stil haft
mycket lätt att slå rot i deras hemland.

Drottningholm bär med allt skäl sitt namn. För en
drottning, Katarina Jagellonica, anlades det äldre slottet, en
annan, Hedvig Eleonora, lät bygga det nya, och detta
utvidgades av en tredje svensk drottning, Lovisa Ulrika. Från
hennes tid stamma en del rumsinredningar, vilka föra in
en ljus, graciös Mozartklang i den pompösa barockmusiken.
De av Jean Erik Rehn på 1750-talet dekorerade biblioteks-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:02:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stf/1922/0161.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free