- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1922. Stockholm /
131

(1886-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

RESIDENS OCH LUSTSLOTT 131

Den stil, som möter oss på det synnerligen enhetliga
Rosendal, är den sena fas av nyantiken, som vi kalla
empire. Revolutionen och Napoleonskrigen ha i riktning mot
pompös tyngd och ceremoniellt allvar omskapat den
spänstiga, ungdomligt friska formvärld, som sist tjusade oss på
Haga. Med särskild förkärlek odlades de krigiska dekora-

ROSENDALS SLOTT: GULA SALONGEN.

tionsmotiven. Fältherren fann sig antagligen mycket väl
tillrätta bland alla dessa, på mer eller mindre lämpliga ställen
anbragta heroiska emblem, fanor, hjälmar, sablar och
kanoner. Här och var ha de efter franska förebilder
utarbetare inredningarna fått en nationell betoning. Den
vackra björkförstugan har sålunda givetvis svensk karaktär, och
Hjalmar Mörners Odinsfris i Röda salongen är i varje fall
ett, om också tämligen ömkligt offer åt Nordens gudar. Som
kulturhistoriskt monument har Rosendal knappast sitt
motstycke i vårt land. Genom överintendenten Böttigers
försorg återställdes det för några år sedan i det skick, vari

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:02:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stf/1922/0171.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free