- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1922. Stockholm /
153

(1886-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DEN NYA STADSBILDEN 153

slag hade velat bevara den Adelcrantzska operafasaden i
det nya bygget, och det är oförklarligt att icke detta på
något sätt lät sig göra. Därigenom hade dock det gamla
1700-talstorget räddats; nu gick det förlorat. Genom den
modärna teaterbyggnaden präglar den nya tiden med ny
form och nya mått den gamla intima platsen, och det är
i full konsekvens härmed, som den älskvärda
fondarkitekturen med Hotel Rydberg i senaste tid fått vika för
modärna, stort tilltagna bankbyggnader.

Även en annan av Stockholms kärntrakter,
Kungsträdgårdsområdet, blev huvudplatsen för en helt modärn
arkitektur. Här ligga i närheten av varandra Erik Josephsons
Handelsbank, Ivar Tengboms Enskilda bank och Erik
Lallerstedts Thulehus, byggnader som tillsammans bilda en
verkligt solid och aristokratisk miljö och som visa en
modärn arkitektur av bästa slag.

De största och märkligaste arkitekturverken i det modärna
Stockholm hava emellertid icke slagit sig ned i så centrala
och historiska trakter, utan förlagts ganska periferiskt, vid
Valhallavägen och på Kungsholmen, lägen, som dock med
det snabbt växande stadslivet kunna förändra karaktär.
Dessa nya arbeten äro alla av ett bestämt nordiskt kynne,
anknytande till de stora traditionerna i vår ädre
byggnadskonst. Torben Gruts präktiga Stadion (1912) har något
av Visby ringmur på ett antikt byggnadsschema och Erik
Lallerstedts Tekniska högskola (1917) med sina originella
gårdar minner om den sköna tegelarkitekturen i svensk
medeltid. L. I. Wahlmans Engelbrektskyrka har även fasta
band med svensk medeltida kyrklig konst och dess
byggnadsmassor stiga organiskt upp ur den kraftigt kuperade
terrängen. Och Carl Westmans nya rådhus (1916), kärvt,
hederligt och kraftfullt, svenskt från grundsten till tornkrön,
talar det kärnspråk, som lärdes i Vasatidens och
reformationens Sverige.

Men den byggnad, vilken såväl genom läge som art främst
skapar en ny stadsbild, är Ragnar Östbergs snart
fullbordade Stadshus. Dess härliga situation på Eldkvarnstomten,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:02:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stf/1922/0193.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free