Full resolution (TIFF)
- On this page / på denna sida
- Gustaf Näsström: Varbergsskolan. När svensk konst upptäckte Sverige
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Gustaf Näsström:
VARBERGSSKOLAN. När svensk
konst upptäckte Sverige
Varberg är blond och blommande len idyll med doft av rosor
och kaprifol, men det är också en utpost mot havet i en kärv
och ganska ödslig västkustbygd. I denna sin förening av lent
och kärvt har den intagit sin plats i svensk konsthistoria —
»wie Betlehem in Juda klein und gross». Det var i denna lilla
stad — i 1890-talets början — som svensk målarkonst vaknade
till insikt om den höga plikten att bli tolk för svensk natur
och svenskt kynne, det var här tre svenska målare — Karl
Nordström, Nils Kreuger och Richard Bergh — sökte sig fram till
en nationell egenart, som kom att bli av grundläggande
betydelse för uppfattningen av det specifikt svenska
stämningslandskapet under flera decennier framåt.
En verklighetsiakttagande svensk naturskildring skymtar
visserligen sporadiskt fram i vår konst redan under 1600- och
1700-talen, men det var först efter mitten av 1800-talet, som
man målmedvetet tog sikte på att i måleriet tolka den
topografiska och atmosfäriska egenarten här hemma. Bland
föregångsmännen räkna vi Edvard Bergh, en idyllisk men frisk
berättare om det mellansvenska landskapets skogsdungar och
hagar, och Alfred Wahlberg, som med fransk elegans målade
månskensstämningar över västkustens fiskelägen och Stockholms
hamn.
Under 1870-talet hade emellertid Paris, »nya konstens källa»,
lockat konstnärsungdomen till sig i växande skaror, och även
under det följande årtiondet behöll den franska
konstmetropolen sin dragningskraft, icke minst tack vare de signaler till
förnyelse av måleriets teori och teknik, som därifrån klingade
ut över världen. De yppersta begåvningarna inom den då unga
generationen flockade sig därnere, dels i själva Paris, dels i
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Project Runeberg, Mon Dec 11 22:06:31 2023
(aronsson)
(diff)
(history)
(download)
<< Previous
Next >>
https://runeberg.org/stf/1933/0211.html