- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1939. Medelpad /
189

(1886-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Henrik Cornell: Byggnadskonst och prydnadsslöjd i Medelpad. Några anteckningar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Byggnadskonst och prydnadsslöjd

gammal konst. I Medelpads västligaste socken, Haverö, finns
en liten S:t Mikaelsbild från omkring 1200, som är lika märklig
på grund av sitt sällsynt väl bevarade tillstånd som på grund av
sitt förnämliga ursprung. Den är nämligen importerad från
Frankrike och är utförd av en konstnär, som tillhört en av tidens
berömda ateljéer, den senromanska skulpturskolan vid
katedralen i Reims. Man frågar sig ovillkorligen huru denna långväga
främling hittat vägen till en så avlägsen ort.

Åtskilliga verk av 1200-talets konst ha f. ö. blivit bevarade i
Ljungadalens kyrkor. De vittna om handels- och
kulturförbindelser både åt öster och väster. Vid denna tid hämtade man
allmänt sina figursirade dopfuntar från Gotland. Ur den
gotländske mästaren Sigrafs verkstad har också dopfunten i
Torp utgått. Den litet bättre bibehållna funten i Stöde är utförd
i en stil liknande hans. Fragment av gotländska funtar finnas
också i Attmar, Tuna och Selånger. Om västliga förbindelser
vittnar däremot en ståtlig, om också litet lantlig, sittande staty av
S :t Olov i Stöde. En likartad kungabild äger också Ljustorps
kyrka i norra Medelpad. Båda måste sättas i samband med någon
av de vid 1200-talets mitt blomstrande norska skulpturskolorna,
vilka själva hämtat sina ideal från den högeleganta engelska
konsten. Våra bilder äro mycket anspråkslösare än de fina
släktingarna i Norge och England. De återge det kristna
kungamotivet med en viss folklig stilisering, röjande något av samma
uppfattning som senare tiders allmogemålningar. Det är lustigt
att jämföra dessa skulpturer med den staty av den helige
konungen, som mer än 200 år senare, omkring 1515, snidades och
signerades för Borgsjö kyrkas räkning av den i hela Norrland livligt
verksamme mäster Haken Gulleson. De äldre bilderna äga trots
sin enkelhet åtskilligt av den aristokratiska förfining, som utmärkte
hela 1200-talet. De äro verkligen kungar, under det att Haken
Gullesons Olov är en utklädd hantverkare, vars kunglighet ligger
i den yttre prakten, kronan, smyckena och den rika dräkten.

Kyrkoarkitekturen i Medelpad upplevde vid 1700-talets mitten
betydande blomstring. Då byggde mäster Daniel Hagman under
inflytande av Hårleman just i Medelpad de förnämligaste
landskyrkor, som under detta århundrade sågo dagen i Sverige. Vill
man göra bekantskap med de mest genuina uttryck, rokokon
fått inom den kyrkliga konsten i vårt land, då skall man besöka
de Hagmanska kyrkorna i Attmar, Borgsjö, Tuna, Indal m. fl.

189

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:08:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stf/1939/0191.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free