Full resolution (JPEG)
- On this page / på denna sida
- Axel L. Romdahl: Kungligt sjuttonhundratal
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Axel L. Romdahl:
KUNGLIGT SJUTTONHUNDRATAL
Erik Gustaf Geijer har sagt att »det svenska folkets historia är
dess konungars». Man kan med nästan lika stor rätt säga
detsamma om vår konsthistoria från och med Gustaf Vasas tid till
Gustaf III:s. Det var kungarna och drottningarna — antingen de
nu för egen del älskade och hade förstånd på konst eller inte —
som togo de bildande konsterna i sin tjänst för att ge glans åt
sitt majestät och hävda rikets anseende utåt världen.
De kungliga slotten blevo präktigare byggda och utstyrda än
alla andra hus i landet. Man valde de bästa arkitekter för att
göra ritningar till dem, de skickligaste yrkesmän för att uppföra
dem och letade inom och utom landet reda på de förnämsta
krafter man kunde uppdriva och mäktade löna för att inreda
och smycka dem. I alldeles särskild grad gällde detta om det
Stockholms slott, som byggdes på platsen för medeltidens och
Vasakungarnas brunna borg, Nicodemus Tessin d. y:s skapelse.
Den, som första gången kommer till Stockholm för att beskåda
dess sevärdheter försummar säkert aldrig att besöka Kungliga
Slottet. Man drivs till att börja med av en helt förklarlig lust
att se »hur kungen bor». Men om ens intresse är vaket för
historiska värden och konstnärliga ting, är man medveten om
att det är mycket mer än så den mäktiga byggnaden har att bjuda.
Stockholms slott ligger inte bara mitt i vår huvudstad, alltjämt
behärskande den genom sitt läge och sina ädla romerska
fasader, trots allt som ändrats och kommit till i dess omgivningar
som riksdagshus, bankpalats och annat. Det ligger mitt i vår
historia och framför allt mitt i vår konsthistoria.
Karl XI har stått på bår i dess den gången nybyggda norra
länga, Karl XII har befallt dess fullständiga byggande efter de
tessinska ritningarna. Fredrik I har icke ingripit mera
främjande vid slottets tillkomst än han gjort i riksstyrelsen. Adolf
Fredrik och den stolta Lovisa Ulrika var det första kungapar
som fick reda sitt hem i dess gemak. Gustaf III och hans syskon
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Project Runeberg, Mon Dec 11 22:09:50 2023
(aronsson)
(diff)
(history)
(download)
<< Previous
Next >>
https://runeberg.org/stf/1943/0023.html