- Project Runeberg -  Stora, rika, berömda /
136

(1930) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Milles, Carl

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 136 —

humor över sig — dock inte rörande utan endast karrikerad
pondus —och som även den är ett fullödigt mästerverk med
blott få motstycken.

Förutom porträttstatyer har Milles även skapat en hel
mängd andra verk av monumentkaraktär. Det är ofattligt,
hur mycket han kan hinna med, i synnerhet om man
betänker, att han i regeln omarbetar varje sak flera gånger, innan
han vill lämna den ifrån sig. Mest bekanta — icke minst
tack vare detta ideliga omarbetande och den debatt-kritik,
som till följd därav vällt fram och åter genom pressen —
ha väl sådana mästerverk som de nu äntligen färdiga
Industrimonumentet och Solsångaren blivit. Särskilt den senare
är ju något underbart, fri som den är från allt effektsökande
grant, endast och allenast präglad av den idé, den ämnar
uttrycka. Man känner med Solsångaren, när man står inför
den. På samma gång den största lyftning och det största
lugn. Solsångaren är ju tillkommen på uppdrag av Svenska
Akademien och so/m minne av Tegnér, som för ett sekel
sedan sjöng sina högstämda solhymner, men statyn har själv
blivit en solhymn och en solhymn, vars make aldrig diktats
i Sverige — inte ens av Tegnér.

Andra monumentala eller dekorativa skulpturer av Milles
ha vi bl. a. i Bågskytten på en kolonn utanför Liljevalchs
konsthandel, Sjöfartsmonumentet i Hälsingborg, reliefskurna
bronsportar samt änglar, reliefer och dopbäcken i trä,
alabaster och granit till Uppenbarelsekyrkan i Saltsjöbaden, de
utomordentliga högrelieferna på fasaden av Enskilda bankens
hus i Stockholm samt alla dessa mer eller mindre fantastiska
brunns- och fontänfigurer, som fötts och ständigt födas ur
Milles’ övermåttan frodiga, barocka fantasi. Mest bekant
bland de senare är kanske Europa och tjuren på fontänen i
Halmstad.

Förutom allt detta och mera till av samma sort har
Milles givetsvis skapat ting av så att säga mera intim
karaktär. Men det vore ogörligt att här taga med ens de
mera betydande. Det må vara nog, att vi konstatera, att
Milles fantasi är en guldgruva och hans flit något
enastående. Och hans hand en mästares.

Det är likaledes ogörligt — tack vare denna rikedom på
motiv och karaktärer — att karakterisera Milles konst på
en gemensam etikett. Det enda gemensamma för
skapelserna är deras strävan mot enkel och fast men dock
fan-tasipräglad monumentalitet samt — skaparen. Trots
brokigheten är det nämligen skaparens prägel på dem alla.
Han upprepar sig sällan, och likväl är egenprägeln
markant. Med andra ord: Milles är originell i allt, vad han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:22:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/storik/0136.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free