Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Hemicykeln i Athen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
4.2 HISTORISKA MINIATYRER
ostörda finge männen utan kvinnor bo.
Men nu, så snart vi föra detta onda in
i huset, genast all dess tillgång tömmes ut.
Vad mäkta otyg kvinnan är, ses därav klart,
att fadern, vilken henne fött och fostrat, ger
med henne hemgift, blott att bli det onda kvitt.»
- Välan, Euripides, försvara dig.
- Om jag vore sofist, som Protagoras, skulle jag
svara: Detta har Hippolitos sagt, icke jag. Men jag
är diktare, och talar genom mina barn. Nåväl: jag1
har sagt det, jag har menat det, när jag skrev det;
jag menar det än! Och likafullt, jag älskar nästan
alltid en kvinna, fastän jag hatar hennes kön.
Förklara det, kan jag icke, ty jag var aldrig förvänd
som Alkibiades. Kan Sokrates förklara det?
- Javäl! Man kan älska en kvinna och hata
henne på samma gång. Allting födes av sin motsats,
kärlek av hat, hat av kärlek. Hos min maka älskar
jag det goda moderliga, men jag hatar det ur-onda
hos henne; alltså kan jag älska och hata henne
samtidigt. Icke sant, Protagoras?
- Nu är Sokrates sofist! Svart kan icke vara
vitt.
- Nu är Protagoras enfaldig. Detta salt här i
karet är vitt; men släck lamporna, så är det svart!
Saltet är således icke absolut vitt, utan dess vithet
beror av ljuset. Jag skulle snarare tro att saltet
är svart i sig självt, ty frånvaron av ljus är mörker,
och mörker är intet i sig självt, ger ingenting ifrån
sig till saltet, vilket således i mörkret är mera i sig
självt, sin sanna natur, och följaktligen svart! -
Men en sak kan i ljuset vara både svart och vitt.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>