Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Apostata
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
138 HISTORISKA MINIATYRER
relief på sockeln syntes hans nederstigande till Hades,
varifrån han återkom med Dika eller Rättvisan, en
travestering av makans Eurydikäs namn. Detta var
åt de kristna direkt.
Framför gudabilden stod det judiska
skådebrödsbordet med brödet och vinet; en erinran om var de
kristna hämtat Eukaristien eller mässoffret. Liksom
av en händelse framfördes ett hedniskt nyfött barn
och vattenöstes i funten. Vid förfrågan av en till
rollen inövad, om hedningarna blivit döpta,
svarades av en annan inövad, att förfädren alltid brukat
två sina nyfödda barn.
Det hela var en komedi, satt i scen av Julianus.
Nu steg Maximus upp i predikstolen och gav i en
nyplatonsk filosofisk avhandling förklaringar på alla
bilder, symboler och sedvänjor. Han bevisade även
att hedningarna aldrig dyrkat mer än en gud, vars
många egenskaper blivit uttryckta i olika
personi-fieringar. Sedan låtsades han försvara Kristi gudom,
underbara födsel, och underverken. Vi voro ju alla
av gudomlig härkomst, då Gud skapat oss och vi ju
voro hans barn. Kristi födsel utan fader var icke
något märkvärdigt, då filosofen Platon också var
född av en jungfru utan fader. Han interfolierade
sin predikan med detta utrop:
- Underverk! Varför skulle vi icke tro på
underverk, då vi tro på en allsmäktig Gud. Att
han är allsmäktig betyder ju, att han kan upphäva
de naturlagar, han stiftat. Den som inte tror på
underverk är således en åsna!
Predikan åhördes av hedningar och kristna. De
senare tyckte sig aldrig ha hört något så klart be-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>