Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tjugoåttonde kapitlet. Från andra sidan graven
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
en brinnande solhetta, och du skall känna hur du
sjunker ner i den vattensjuka marken och hur du
gräver grav åt din själ. Detta veten I icke som
förlusten er hela dagen och arbeten på en ledig stund
mellan frukost och middag, för att sedan vila era
själar om sommaren då marken är grön – då I
njuten av naturen som av ett skådespel, vilket förädlar
och lyfter. För jordarbetaren finns naturen icke som
så; åkern är mat, skogen är ved, sjön ett tvättfat,
ängen ost och mjölk – allt är jord utan själ! När
jag såg att ena hälften av människorna fingo arbeta
på sina själar och den andra på sina kroppar, så
trodde jag först att världen hade två planer för två
slags människor; men så kom förnuftet och förnekade
detta. Då gjorde min själ uppror och jag beslöt
att också jag undandraga mig syndafallets
förbannelse – och jag blev artist.
Nu kan jag analysera den mycket omtalade
konstnärsdriften, eftersom jag själv varit ute för den. Den
vilar ytterst på en bred bas av frihetsbegär, frihet
från nyttigt arbete; därför har också en tysk filosof
definierat det sköna = det onyttiga; ty om ett
konstverk vill vara nyttigt, röjer en avsikt eller tendens,
är det fult; vidare vilar driften på högmod;
människan vill i konsten leka Gud, icke som om hon skulle
kunna göra något nytt (det kan hon inte!) utan göra
om, förbättra, arrangera. Hon börjar icke med att
beundra förebilderna, d. v. s. naturen, utan hon
börjar med kritik. Man ser allt så bristfälligt och
vill göra det bättre. Detta högmod som driver och
denna frihet från syndafallets förbannelse, arbetet,
gör att artisten känner sig stå över andra människor,
vilket han på visst sätt gör, men han får också behov
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>