Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
20
STRIDSSKRIFTER
I »Vita Nuova» skriver Dante om sin Beatrice,
att hon visade sig klädd i »anspråkslös och ärbar
röd färg». Vi ha en så motsatt föreställning om
ärbara och anspråkslösa färger, att hans yttrande
nära nog verkar som parodi. Skulle vi beskriva
vår Beatrices anspråkslösa och ärbara kostymering,
nog undveko vi att kalla den röd. Vi skulle kläda
vår Beatrice i svart eller vitt. Vi svepa emellertid
icke blott gärna en mörk kappa kring vår dikts
Beatrice utan också kring vår diktning i allmänhet,
men förr eller senare blir kappan utsliten. Då
kommer framtidens unga protest med en ny kappa,
som kanske är rosenröd.
III.
Man skulle kunna parodiera naturalismen på
följande sätt.
Naturalismen är en arbetskarl i blus. — Leve
jämlikheten! ropar han. Det är en orättvisa, att
ödet begåvar några med snillets privilegium och
icke alla. Vi avsätta ödet. Vi besluta, att kvickhet,
inbillningskraft, skönhetssinne och allt sådant där
aristokratiskt djävulstyg är tecken på talanglöshet.
Talang är arbete. Vilket dumhuvud som helst kan
bli ett snille, bara han arbetar, bara han blir gesäll,
bara han går omkring och iakttager och noga
skriver upp. Här sitta de där övermodiga gamla
snillena i akademiska fåtöljer och beundras, och
tillåta inte att några som ej äro födda snillen
behandlas annat än som icke-snillen. Är det järn-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>