Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
MODERN BARBARISM 4Q
slottsbacken liksom även Stockholms kupolkyrkor.
Restaureringarna skola knappast hinna längre än
nu, innan vi komma att sakna de naturligt
framvuxna stilblandningarna som de bortsopat.
Den smak för det ytterligt subjektiva, det
smäckra ljusa, halvt sataniska, som vi kalla fin
de siècle, skall helt visst bli stil inför eftervärlden
men det är härvidlag målarna, rumsdekoratörerna
och skräddarna som få äran. Arkitekterna våga
lika litet sträcka handen utanför de urvuxna
formernas trollring som erinra sig, att först det
självständiga, först stiliserandet av motiv ur vår
egen växt- och djurvärld kan höja deras arbete
från hantverk till konst. Men bristen på originalitet
i det nya utesluter dock icke átt stundens smak
blandar färgen vid våra restaureringar, och man
må spörja vartill det tjänar att uppsminka våra
gamla kyrkor efter dagens efemära tycke, i stället
för att inskränka sig till det härvidlag enda riktiga:
att vidmakthålla och vårda.
Om bänkarna i en medeltidskyrka äro från
adertonhundratjugutalet, men om min far och
farfar suttit där med de sina, äro de mig kärare
än de mest oklanderliga nytäljda stilbänkar. Vid
tyska kyrkans senaste invigning, sedan
människorna bortskaffat åtskilligt som elden skonat,
yttrade predikanten några varma ord om den
rörelse med vilken han sett de gamla bänkarna
bäras ut. Han kunde ha sagt ännu mer. Han
kunde ha ropat: Vi bära ut minnena för att lyfta
in arkitekternas .stilrena krimskrams.
* i
4. — Heidenstam, Stridsskrifter.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>