Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
MODERN BARBARISM
69
sprängt sina klåvar, alla utom arkitekturen. Även
för denna närmar sig dock en friare dag, och
den lust till självständigt skapande, som förbränt
så mången konstnärssjäl, skall snart stå i ljusan
låga i de yngre arkitekternas samtal och estetiska
kannstöperier. Flerstädes i Englands slott och
villor har så väl i möbler som rumsdekorering
framträtt en fri och personlig konst, áom,
fullkomligt obunden av historiska stilar, förmår samla
det hela till enhet. Det är emellertid icke från
utlandet vi ha att lära, och Askersundssömmerskans
vördnad för en parishatt är blott alltför
syskon-besläktad med vår konst. Vi se norsk dramatik
befrukta de doktrinära fransmännen, som aldrig
•utskicka en smakdogm utan att den rider snett åt
någondera sidan. Vi se en svensk prosaförfattare
göra uppseende i Tyskland, medan hans yngre
och bättre böcker redan ligga gammalmodiga här
hemma. Benägna att underskatta egen förmåga,
sakna vi dock alltjämt självtillitens djärvhet och
telegrafera alltid först till utlandet, innan vi våga
tro. Hur blommar icke annars i inbillning och
verklighet en hel sagoskog av de underligaste
motiv, om blott en genial byggmästare hade hänr
der nog dristiga att plocka dem! Något så enkelt
som ett fönsterkors i en kyrka kan skulpteras till
ett ljusomflutet krucifix, vars huvud och sträckta
armar nå fönsteröppningens sidor och på så sätt
samtidigt verka stödjande. Och är ormbunken
mindre dekorativ än akantusbladet? Hur kunde
icke lönnlövsslingan modelleras på en väggyta, och
kunde icke rumsdekoratören uppdraga åt konst-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>