Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
KLASSICITET OCH GERMANISM 117
ring eller förfall, gäller det tvärtom att efter så
mycket erkännande åt objektivismen själva för en
gång sätta varje personligt tycke under en skäppa
och samla den slutliga bilden på de mer trovärdiga
plåtarna i ett fotografiskt objektiv.
Med flit och kanske till överdrift har jag
målat i vitt och svart för att framhäva några av
de jämförelser, som dagligen tränga sig in på oss.
Den historiska erfarenheten har lärt oss att staten,
filosofien och konsten aldrig byggdes på en säkrare
grund än objektivismens. Detta innebär dock
egentligen endast att klassiciteten med sin
objek-tivism är något länge sedan fullbordat, vars fel
och förtjänster vi utan svårighet kunna granska
vid en tillbakablick. Oermanismen åter står ännu
i sin fulla växt och vi kunna om honom endast
tala i gissningar och profetior. Det vore lätt att
fortsätta ett gisslande av germanismen och skildra
den som en långt från städerna belägen
klockaregård, fylld av oväsen från piglock och pianodunk
med alla tio fingrarna och i vars ljusdunkel
färgerna hopsmälta i den ekgula ofärg, som låter
oss tro att en sjuk katt gått fram över alla
Nordeuropas salspanel. I stället att svärja den klassiska
arvfienden ett hannibalskt hat, rycka germanerna
honom in i sina egna led och binda sin folkliga
jægerskjorta för hans mun och kväva honom med
sin allt grumlande skymning. De predika konst
genom att nedsmälta konstens elementära former
och göra epos, drama och målning till musik,
men musiken till epos, drama och målning. De
förkunna religion genom att vända religionens
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>