Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
OM STIL
151
detta adertonhundratalet, ty det betecknade
århundradets mitt.
Men det var inte nog. Långsamt men säkert
omredigerades också hela kulturhistorien efter
adertonhundratalets sinne, så att det som stämde
blev upphöjt men det som motsade nedsänkt på
ett lägre plan. Adertonhundratalet sysslade med
genremålning och självporträtt, alltså! Att söka
friare armbågsrum utanför samtiden blev något
förbjudet och oäkta. Ja, oäkta var det inom
systemets ring, men det bröt inte en äldre
äkthetsrätt, den uråldrigaste av alla, folklig redan vid
Trojas besjungande. Adertonhundratalet tyckte om
sig själv, alltså! Ända upp i Eddan och i antikens
skulptur och sorgespelsdiktning omflyttades
belysningen. Egentligen var detta ingenting annat än
ett förhärligande av oss själva. Vi genomströvade
de gamla kulturerna för att döpa i vår tro.
Detsamma ha andra gjort före oss, blott med knappare
kunskaper och därför med ännu mindre
objektivitet. Men det måste också inbränna den dubbla
erfarenheten, att sådant inte består och} att det
efter oss kommer missionärer, som förmodligen
kalla exempelvis Qorki en modevara, effektuerad
av tiden som på beställning. Det otidsenliga är
det enda, som har sin dag dagen efter. Det mest
populära blir alltid det snabbast förvissnande, fast
vart tidevarv sökt övertyga sig, att den lagen
äntligen sent ^omsider för en gång skulle mista
sin kraft. Framför mig ligger en bok, som på tal
om Thorwaldsens oerhörda rykte säger, att »det
väl aldrig funnits någon konstnär i sannare me-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>