Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Musiklivet i Sverige 1936. Av Moses Pergament
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
operettkompositörens personliga närvaro. Berlioz’ »Fausts fördömelse» och
Natanael Bergs nya skapelse »Judith» (efter Hebbels drama) höllo sig icke länge kvar
på spelplanen; den förra av lättbegripliga, den senare av mindre uppenbara
orsaker. Bergs verk gav i varje fall upphov till två utomordentliga rollskapelser: Brita
Hertzbergs Judith och Joel Berglunds Holofernes, båda (liksom operan) förtjänta
av ett bättre öde än att fördunklas av den luxemburgske greven.
Två andra nyheter på Kungl. teatern voro baletten »Fruar på vift» (med musik
av Scarlatti) och Paumgartners »Rossini i Neapel» (delvis byggd på rossiniska
melodier). En dag före årsslutet kom den svenska urpremiären på Carina Aris balett
»Eva» (musik av Inghelbrecht). Av repriserna må nämnas »Turandot» och
»Friskytten», den senare avsedd som en hyllning till Weber vid hans 150-årsjubileum.
Av den aldrig sinande mängden självständigt konserterande solister skola här
endast de mest framstående nämnas. Gamla bekanta voro Kreisler, Marian Anderson,
Ignaz Friedman, Cecilia Hansen och Elinson. Nya och intressanta personligheter:
pianisterna Frederic Lamond, Shura Chederkassky och Annie Fischer, den grekiske
flöjtisten Callimahos, den underbara kvinnliga cellisten Raya Garbousova och
hennes manlige kollega Graudan jämte pianopartner (Hansi Freudberg) — förträffliga
kammarmusiker. Vidare sångaren Alex. Kipnis, filmstjärnan Grace Moore och Frida
Herapel, vilken uppträdde som Jenny Lind.
En internationell festvecka hade i februari anordnats i Stockholm av »det
ständiga rådet för kompositörernas internationella samarbete». Medverkande
institutioner voro Kungl. teatern. Konsertföreningen, Radiotjänst och Föreningen Svenska
Tonsättare. Festen inleddes med urpremiären av Bergs »Judith». Bland gästerna
märktes Hans Pfitzner, som dirigerade sin ciss-mollsymfoni, W. Kienzl, Arthur Bliss
m. fl. I festveckans program ingick bl. a. Gunnar de Frumeries pianokonsert n:r 2,
som därvid upplevde sitt första framförande. I samband med festen pågick en
kongress, där skyddandet av tonsättarnas ideella och materiella rätt till sina verk
utgjorde en av huvudfrågorna.
Den finska veckan i Stockholm medförde ett livligt uppmärksammat besök av
Helsingfors’ Stadsorkester. Stort uppseende väckte också Edvin Fischer med sin
makalösa kammarorkester. En blandad kör från Estland visade i Engelbrektskyrkan prov
på nutida estnisk körkomposition.
Oscarsteatern hade under vårterminen framgång med Kålmåns »Zigenarprimas»,
där Anders de Wahl spelade — och sjöng — titelrollen. På hösten kom »Geishan»
upp igen och blev åter, trots spådomar om motsatsen, en kassapjäs att räkna med.
Folkkonsertförbundet, Nationalmuseum, Nordiska och Musikhistoriska museerna,
Mazerska sällskapet, Svensk Ton, Fylkingen — alla fortforo att bidraga till
huvudstadens musikliv. T. o. m. Drottningholmsteatern gjorde en insats genom att
framdraga ur glömskan den svenske 1700-talsmästaren von Höpkens enaktare
»Drinkaren» (Il bevitore), varigenom man lärde känna en betydande tonsättarbegåvning.
Från Göteborgs musikfront noterades:
Rangströms »Kronbruden», Mozarts »Enleveringen» (med gäster från Wien) och
Smetanas »Brudköpet» på Stora teatern. I Orkesterföreningen fortfarande Tor Mann,
som ägnade de yngre svenska tonsättarna särskild uppmärksamhet.
Liksom Tor Mann i Göteborg hade även prof. Schnéevoigt i Malmö i någon mån
hjälp av gästdirigenter. Sveriges Orkesterföreningars riksförbund, där
amatörorkestrarna utgöra två tredjedelar, företedde en livaktighet som bådade gott för
framtiden. Även på kyrkomusikens område spårades samma verksamhetsiver.
På Frösön återuppfördes under sommaren Peterson-Bergers »Arnljot» som
taldrama med ledsagande musik, och i Kristianstad invigdes i mars det nya
konserthuset med en festkonsert.
Märkligare dödsfall i Sverige: Ruben Liljefors, Adolf Andrén. I utlandet: Johan
Halvorsen, Louis Glass, Nina Grieg, Glazunoff, Ottorino Respighi, Alban Berg.
194
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>