- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Sextonde årgången (händelserna 1938) /
195

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Filmåret 1938. Av Martin Rogberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Filmåret 1938.


illustration placeholder
På vinjettbilden ses i övre raden fr. v.: Edvin Adolphson och Elsa Burnett i »Dollar»,

Marianne Löfgren och Gösta Cederlund i »Med folket för fosterlandet» samt Lars Hanson i »Vinqar

kring fyren»; under: Tollie Zellman och Sture Lagerwall i »Karriär», Åke Ohberg och Aino Taube

i »Fram för framgång» samt Sonja Wigert och Sten Lindgren i »Eli Sjursdotter».


Av MARTIN ROGBERG.

Filmåret 1938 bar många av en brytningsperiods kännemärken: enformighet fil oviss.
avvaktande stämning jämte enstaka, uppiggande signaler, som bebådade fr<< lilit» at uting inom
produktionen. Amerika upplevde en visserligen icke långvarig biografkris, då de avfolkade
salongerna vittnade, att åskådarmassan börjat tröttna på alltför mekaniserad, slätstruken och
andefattig underhållning. En besläktad opinion gjorde sig för första gången hörbar i Sverige.
Vid biografägarekongressen på våren i Stockholm rapporterades från åtskilliga platser i
landsorten svalnande intresse för kvalitativt mindervärdig inhemsk film jämsides med stegrad
dragningskraft hos konstnärligt mer högtsyftande utländska alster. Tydligen hade den s. k.
pilsnerfilmen sett sina bästa dagar, den triviala fars och det lågkomiska folklustspel, som länge
dominerat svensk inspelningsverksamhet. En films ekonomiska öde avgöres av de breda
lagren, tämligen oberoende av framgång eller fiasko i huvudstaden. Varslet om smakförbättring
och höjda krav togs på producenthåll ad notam, ehuru resultatet — bl. a. i form av ett
nyetablerat samarbete med eliten av våra skönlitterära författare — ännu inskränkte sig till löftet
och förhoppningen om förnyelse genom kulturell orientering.

Årets inhemska filmbokslut visar tre oomstridda värdeposter. Gustaf Molanders version av
»Dollar» (Svensk Filmindustri) var en elegant, smakfull film, som skickligt tillvaratog
situationskomik och spirituell dialog i Hjalmar Bergmans pjäs och dessutom blev en seger för
Ingrid Bergman som karaktärskomedienne. S. Bauman regisserade för lrefilm ett trevligt,
uppfinningsrikt lustspel, »Karriär», med välträffad vardagston samt önskeroller för Tollie
Zellman och Signe Hasso. Ett rejält folkskådespel gjorde Ivar Johansson hos Europafilm:
»Storm över skären», vars uppslag och figurer lånats ur Albert Engströms Roslagsvärld. Tre
filmer, »En kvinnas ansikte», »Den stora kärleken» och »Vingar kring fyren» pretenderade på
anknytning till traditionerna från svensk films »storhetstid» — med diskutabelt berättigande.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:07:12 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1938/0195.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free