- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Adertonde årgången (händelserna 1940) /
142

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konstlivet i Sverige 1940. Av Gotthard Johansson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

om än ofullständiga bild av nutida svensk konstalstring denna utställning gav
kompletterades av några mindre utställningar, en liten men utvald samling av
modernt svenskt måleri i Svensk-franska konstgalleriet och en »ung vårsalong» i
Galerie Möderne. Den av tidsläget aktualiserade propagandan för stöd åt levande
svensk konst och ett fördjupande av allmänhetens konstintresse kom även på
andra sätt till uttryck. En av tandläkare Ferdinand Samuel lanserad idé om ett
»lånemuseum» framkallade en animerad diskussion, .och intendent Sigge
Bergströms vädjan om ett livligare konstintresse hos industri- och affärsföretag gav
parollen till Sveriges allmänna konstförenings mer än vanligt uppmärksammade
höstutställning »Konst ger arbetsglädje». Moderna konstpedagogiska metoder
diskuterades i samband med Riksförbundets för bildande konst i Nationalmuseum
presenterade vandringsutställning »Konsten att se på konst». Föreningen för nutida
konst visade på en intressant utställning i Svensk-franska konstgalleriet sina
samlingar, som hopbragts i avsikt att småningom bilda underlaget för ett modernt
konstmuseum. Stockholms stadsmuseum, som gjort till sin uppgift att även
förvärva verk av nutida Stockholmsmåleri, gav en improviserad överblick av detta på
en utställning, benämnd »Stockholm i konsten».

En i viss mån ny typ av utställningslokaler, som under senare år kommit att
spela en allt större roll i det stockholmska konstlivet och icke oväsentligt bidragit
att höja nivån inom detta, har fått sin karaktär av en konstnärlig stamtrupp,
antingen denna är fast organiserad kring en gemensam utställnings- och
försäljningslokal som »Färg och form» och »De unga» eller samlad kring ett privat företag.
Det inom denna senare kategori banbrytande Svensk-franska konstgalleriet har
visserligen numera förlorat större delen av sin gamla stamtrupp men synes på
god väg att bilda sig en ny, medan en annan håller på att uppstå kring »Modern
konst i hemmiljö». Det har redan blivit en tradition, att dessa lokaler avsluta i
regel både vår- och höstsäsongen med en grupputställning. Med en liknande
uppvisning markerade under årets lopp även »Färg och form» sin hundrade
utställning. En fristående konstnärsgrupp, »Independenterna», som ett par år tidigare
framträdde med en stor utställning i Liljevalchs konsthall, återkom med en mindre
i Konstnärshuset.

En märklig samlingsutställning av gammal konst var slutligen den som under
titeln »Från Tizian till Lafrensen» anordnades av Gösta Stenman till förmån för
Nationalmusei vänner.

Retrospektiva utställningar. Årets största minne i svensk konst, 200-årsdagen av
Johan Tobias Sergels födelse, kunde på grund av tidsförhållandena icke firas med
den stora utställning av hans samlade verk, som eljest varit given vid detta
tillfälle, men till gengäld gav Nationalmuseum ur egna och andra samlingar en
imponerande bild av hans storhet som tecknare. Storheten i Ernst Josephsons
bisarra men av intensiv skönhetstörst fyllda teckningar från sjukdomstiden har först
blivit uppenbar för en senare generation. En nv belysning fick den genom den
samling av halvtannat hundratal hittills icke utställda blad, som tillsammans med
ett fåtal målningar exponerades hos Stenman. En mindre samling teckningar av
såväl Josephson som Hill förekom på en utställning i »Färg och form». För första
gången fick svensk publik stifta bekantskap i original med Egron Lundgrens
mästerliga akvareller från hans indiska resa 1858—59, som utställdes hos Bukowski,
samma firma, genom vilken de elva år tidigare förvärvats från England till en
numera avliden svensk samlare. Av stort intresse ur såväl konstnärlig som
kulturhistorisk synpunkt var även det fylliga urval av Fritz von Dardels teckningar och
akvareller, som exponerades i »Färg och form».

Prins Eugen, som den 1 augusti fyllde 75 år, hedrades redan i januari av
Konstakademien med en stor retrospektiv utställning, som icke minst framhävde vitali-

1-13

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:07:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1940/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free