- Project Runeberg -  Svenska Dramat intill slutet af sjuttonde århundradet /
548

(1864) [MARC] [MARC] Author: Gustaf Ljunggren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

548

GENES1S ÆTHEREA.

hos Kolmodin den yttre formen är bättre, aktindelningen
förståndigare och versbehandlingen lyckligare, utan dertill
kommer att han, såsom utdragen visa, rörer sig i olika
me-trer och är icke så strängt bunden af den ängsligt fromma
ton, som utmärker Oloffsous "Tragoedia." Kolmodins stycke
har en starkare realistisk prägel, han sluter sig närmare
till det verkliga lifvet och vinner derigenom åt sin
skildring en större rikedom och fyllighet. Äinnet är äfven
vidsträcktare fattadt; Kolmodin upptager äfven ankomsten till
Bethlehem och svårigheterna derstädes, herdarnas
tillbedjan m. m. Den starkt framträdande sträfvan efter
natur-sanning ger åt bela stycket en genreartad hållning och
förklarar äfven, hvarföre vi här mer än vanligt finna
ansatser till karaktersteckning, hvilket skildringen af Josef,
Maria, herdarna och Herodes bestyrker, om än många
ojemnheter kunna upptäckas, och, som vanligt i de gamla
dramerna, karakteren får rätta sig efter situationen. Så är t.
ex. Josef icke i sista akterna densamme som i de första.
Men det, som skänker detta stycke dess förnämsta intresse,
är den mängd der förekommande enskilta drag, hvilka
påminna om de gamla bearbetningarna af trettoudedagens
evangelium. Några af dem må vi framhålla I3).

Teckningen af Josef, synnerligen som han framträder
i de två första akterna, är hållen i full öfverensstämmelse
med den nordiska medeltidskonstens uppfattning af
timmermannen från Nazaretk. Det råder nemligen en olikhet
emellan de italienska och tyska målareskolorna i
framställningen af honom. Den italienska konsten med .sin
idealiserande rigtning visar oss Jesu fader som en
fullmogen ädel gestalt i mannaåklrens herrligaste utveckling,
sålunda bildande en skön motsats till barnet och den
jungfruliga modren. Den realistiska tyska konsten med sin
sträfvan efter natursauning och sin djupare fromhet anser sig

,3) I Lännetär, "Album, utgifvet af Westfinnar," Helsingfors 1861,

II häftet finnes en redogörelse för Kolmodins skådespel jemte
vidlyftiga utdrag derar.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:13:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svdramat/0560.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free