- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
305

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IX. Svenska målare. Resenärer och hemmasittare - 5. Reinhold Norstedt - Albert Gellerstedt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

RESENÄRER OCH HEMMASITTARE

305

tekniska förfaringssättet rättade sig efter motivens art, gemensamt för hans
målningar är förkärlek för saftiga, gärna mörka färger.

Hans lyriskt betonade naturkänsla tog sig ett personligt uttryck även då han
uppgav färgen och diktade med radernålen - små stämningar i subtila, spröda
toner.

Vingåkerstrakten förblev hans konstnärliga domän, liksom Skåne var Rydbergs.
Men ingendera höll sig alltid hemma. Norstedt målade sydsvenska
bokskogsinteriörer, och han målade Stockholmstraktens natur i olika årstider och olika
stämningar, höstmotiv från Djurgården, där solen leker i gula lövmassor, även

R. Norstedt. Aftonstämning vid Hjälmaren.
Oljemålning 1883.

motiv från det inre av staden, bland dem den ståtliga stämningen över Norrström
och slottet i strålande soluppgång, som blev hans sista verk.

Reinhold Norstedts konst var förfinad och förnäm. Han blev ömtålig och
tillbakadragen, ansåg sig på gamla dagar förbisedd och överflödig, trivdes lika
litet som Rydberg i den atmosfär av klicksynpunkter och partigräl, som rådde
i Stockholm fram emot århundradets slut, blev överretad och nervös. Fastän
alls ej stridbar var han en ganska hetsig natur, förargades grundligt över
oppositionen men även över sina kolleger inom akademien. Han blev en av de
ensamma, missnöjda och misströstande.

Idyllens poesi tolkades med intim känsla även av A. T.
Gellerstedt, arkitekt, akademisekreterare och lärare. Hans små
behagfulla och friska akvareller liksom hans raderingar äga samma uppriktighet
och finhet i naturiakttagelsen, som förläna hans små dikter deras osökta behag.

20. - Nordensvan. II.

Albert Gellerstedt,
f. 1836, d. 1914.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0319.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free