- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
420

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XII. Vid seklets slut. Svenskt måleri (fortsättning) - 9. Per Ekström efter hemflyttningen - Herman Norrman

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

420

GEORG NORDENSVAN

G. Fjaestad. Soffa och bord i furu.
Thielska galleriet.

senare betonias mjukheten i snöns massa med illusorisk stoffverkan, linjerna ha
nu föga att betyda. Oljemålningen "Snö" i Göteborgs museum och gobelängen
"Grenar i snö" i Thielska galleriet äro i högsta grad representativa.

Fjaestad - mästare i ordets gamla betydelse, mångkunnig i handslöjd - är en
av våra nationella konstnärer och en av dem, som medfört förnyelse inom svensk
konst. Thielska galleriet innehåller fullgoda prov såväl på hans måleri som på
hans textilkonst, gobelängerna "Saltvatten" och "Sötvatten" - efter mästarens
kartonger vävda av hans systrar - dessutom ’den här ovan nämnda snödrivan,
vidare bonader och mattor i f lossa, lyktor i smidesjärn med motiv av grangrenar
och kottar, möbler som "stabbestolar" i furumotiv och jättesoffan - sex meter
i längd, en enastående väldig möbel i en helt och hållet nyuppfunnen stil, alls ej
bondsk, ganska raffinerad och olik allt annat. Dess färg är mustigt brunröd, ytans
behandling ger intryck av granbark.

Gustav Fjaestad var en av de konstnärer, som hamnade i en för dem främmande
landsända och vuxo fast där. Stockholmspojken slog sig ner i Arvika, liksom Carl
Larsson - även han stockholmsgrabb - slog rot i Dalarne. Å andra sidan sökte
naturligt nog många av målarna tillbaka till sin barndomsbygd. Zorn - fastän
världsmedborgare - förblev först och sist dalkarl, liksom Nordström var
väst-kustbo, Hesselbom dallänning, Wilhelmson bohuslänning och Norrman hemma i

Småland.

Herman Norrman var bondson, hade i sin ungdom gått i
hant-verksläna som snickare och yrkesmålare, hade i Stockholm
försökt sig som elev vid Konstakademien 1885 men vantrivdes där och flyttade snart
nog till Göteborg. Carl Larsson räknade honom bland sina bästa elever vid
Götetorgs musei konstskola - i den krets av ungdomar, som då samlats därstädes.

Herman Norrman,
f. 1864, d. 1906.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0434.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free