Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Svensk litteratur, konst och musik i England - III. Svensk musik. Alfred Roth
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
III. SVENSK MUSIK
Bland internationell musik, som utförts i England, intar även
den svenska ett framstående rum.
Emellertid har endast ett fåtal större svenska orkesterverk här
blivit utförda, nämligen två kompositioner av Hugo Alfvén, Symfoni N:o
2 samt Midsommarvaka, vilka båda uppfördes på Queen’s HalFs
Pro-menade concerts under sir Henry Wood’s ledning. De lovordades i hela
pressen.
Den svenska baletten, under ledning av Rolf de Maré, har under sina
båda Londonbesök framfört Midsommar av Hugo Alfvén, De fåvitska
jungfrurna av Kurt Atterberg och La maison fou av Viking Dahl.
Man kan med skäl fråga sig, vad orsaken kan vara till att så få
svenska orkesterverk blivit utförda i England. Frågan är svår att
besvara. Jag för min del tror, att det beror på bristande propaganda
och framför allt på att ej svenska dirigenter varit över här och anfört
svensk musik. Andra länder, exempelvis Tyskland, ha haft
framstående orkesterdirigenter, som i England framfört sina respektive
hemlands musikverk, och fördelen härav är ovärderlig. Kompositionerna
bliva därigenom icke blott kända utan även utförda med pietet och
förståelse.
Lyckligare lottad har den vokala musiken varit. Tack vare de
världsberömda svenska artister, som uppträtt här, har den kommit
mera till sin rätt. Främst måste då nämnas den insats, som gjordes
av Jenny Lind-Goldschmidt, som större delen av sitt liv levde och
verkade i England. Det var hon, som gjorde Adolf Lindblads sånger
kända och uppskattade.
307
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>