- Project Runeberg -  Berättelser ur svenska historien / Elfte bandet. Oscar I. Carl XV. Oscar II /
300

(1885-1886) [MARC] Author: Carl Georg Starbäck, Per Olof Bäckström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - De sköna konsterna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

300
Oscar IL

några af Stockholms stads embetsverk och blef
slutligen notarie vid auktionsverket, men hade
tillika från sin tidigaste ungdom ifrigt egnat sig
åt musikaliska studier och ofta försökt sig såsom
tonsättare - i musiken -tillf operorna Abraham,
Larnech med svärdet och Allt för kungen, till
Oehlenschlägers Axel och Valborg; 1836, Brage i
Valhall af L. Josephson, 1862, och »Också många
vänner, litet vänskap», 1862; Midsommarfesten,
pastoralsimfoni, 1850; Mesisa, gifven 1851 å e?*
af tonsättaren anordnad minnesfest till Mozarts
ära, åtskilliga messor, gifna i katolska kapellet i
Stockholm, der Gille var organist; Minne af Gustaf II
Adolf vid Lutzen, musikalisk tonmålning för orgel,
orkester, hornmusik och enkla körer; Höstjagten,
musikalisk naturmålning för soloröster, kör och
orkester, flera violinqvartetter, duett för piano
och violin, åtskilliga trior, ett par simfonier och
flera uvertyrer, gifna som entreakter å dramatiska
teatern, der Gille e^ tid var orkester-anförare. Han
blef ledamot af musikaliska akademien 1865 och afled
i November 1880.

Johan Leonard Höijer, född 1815, elev vid musikaliska
akademiens läroverk 1834, organist vid franska
reformerta kyrkan i Stockholm 1842, vid Katarina kyrka
derstädes 1843, akademiens a&socié 1845, musikreferent
i åtskilliga af hufvudstadens tidningar sedan 1848,
har dels utgifvit åtskilliga arbeten i musikens
teori, dels gjort sig känd såsom tonsättare genom
musiken till Atterboms »Gitarrspelerskan i Salerm»,
sångerna I Sommarqvällen, Grafven och rpsen, Kantat
vid prins Gustafs dödsfest, Skandinavisk sång för
flerstämmig kör, »Första utåygten i tonernas verld»,
en samling af lätta pianostycken, flera Sånger, nu m.

Gunnar Wennerberg, omnämnd i det föregående, hade
fedan under sin vistelse i Upsala väckt en allmännare
uppmärksarntiet både såsom skald och tonsättare
genom »Gluntarne?, en samling duetter för baryton
och bas, skildrande studentlifvet i dess särskilda
skiftningar, hvilka duetter vunno en popularitet
större än några svenska sånger allt sedan Bellmans
hos oss erhållit, och som ej stannat inom Sverige,
utan äfven sträckt sig till Norge och Danmark, der de
ännu ofta och gerna höras. Dessutom har han utgifvit
flera andra musikverk, såsom oratoriet Jesu födelse,
prisbelönt af musikaliska konstföreningen i Stockholm,
Davids psalmer, flera häften, solosånger, duetter,
trior, qvartetter för mansröster, bland hvilka »Stå
stark, du ljusets riddarvakt» och »Hör oss Svea»,
tillhöra de hos oss oftast sjungna, studentmarscher,
frihetssånger, m. m.

Jakob Axet Josephson, född i Stockholm 1818 och
äldre broder till ;den här> ofvan bland dramatiske
författarne under detta tidskifte omnämnde Ludvig
Oscar Josephson, blef student i-Upsala 1835
oc^1 filosofie Doktor 1842, hvarefter han beslöfr
uteslutande egna sig åt musiken, till hvilken-hans håg
stått ända från banukmien. År 1843 gaf han sin första
konsert och företog följande året en längre resa,
hvarunder han studerade orgelspelning i Dresden och
’’komposition i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:48:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sverhist/11/0324.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free