Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nyttokonstens frammarsch. Av Erik Wettergren
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
*Melodier vid torget*. Gobeläng, komponerad av Sven Erixson och vävd av Barbro
Nilsson 1935—1939. Detta det ståtligaste resultatet av modern textilkonst förenar teknisk
kunnighet med en stark koloristisk inspiration. — Göteborgs konserthus.
samarbete mellan Sven Erixson och Barbro Nilsson vävdes 1935—39 för
Göteborgs konserthus liksom den vilken ingår som ett av de många
dekorativa elementen på Svenska Amerikalinjens m/s »Kungsholm» och vilken
vävts av Dana Biide efter Bertil Damms kartong. I detta sammanhang bör
ihågkommas den enorma roll som den konstnärligt slösande inredningen
och utsmyckningen av detta rederis båtar haft för den svenska
smakkulturens världspropaganda.
Vid sidan av allfarvägen står också den kyrkliga konst, som vuxit upp
i mer eller mindre direkt samband med det stora kyrkliga
inventariserings-verket och med det livaktiga hembygdsintresset. Mycket av denna konst är
schablonmässigt och utan den levande anda, som ensam ger den
berättigande, men särskilt inom det textila området har vackra resultat nåtts både
av ateljéer sådana som Licium (Agnes Branting, Sofia Widén, Greta
Olde-Holmberg), Libraria (Agda österberg, Märta Gahn, Bror Geijer Göthe), de
nämnda Handarbetets vänner och Elsa Gullberg och en enskild
sömnads-konstnär av starkt personlig läggning som Ingeborg Wettergren.
327
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>