- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 2. Den medeltida kulturen /
172

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - En storhetstid för konst och konsthantverk. Av Rune Norberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Det utomordentliga altarskåpet från<bSalems kyrka — 1400-talets senare del —<bvars utsmyckning i skulptur och måleri<btorde vara utförd av lybeckaren Hermann<bRodes hand, bevarar den vackraste<bBir-gittabild, konsten någonsin skapat.<bAnsiktet är återgivet i färg å plansch vid sid.<b118. — Statens historiska museum.
Det utomordentliga altarskåpet från

Salems kyrka — 1400-talets senare del —

vars utsmyckning i skulptur och måleri

torde vara utförd av lybeckaren Hermann

Rodes hand, bevarar den vackraste

Bir-gittabild, konsten någonsin skapat.

Ansiktet är återgivet i färg å plansch vid sid.

118. — Statens historiska museum.


gotiken, och om vi betrakta några av
de mest representativa verken, S:t
Olofsbilderna från Bunge och
Frö-tuna, biskopsbiiderna från Hejdeby
och Sköldinge, madonnabilden från
Västerhaninge o. s. v., så finna vi en
helt ny stil. Strävan efter naturalism
finns kvar, men endast i detaljer.
Huvudintrycket gives av dräkternas
böljande linjespel och den geometriska
stiliseringen. Därtill kommer det icke
minst viktiga, man har lärt sig att
framställa själstillstånd. De heliga
kvinnorna och männen ha förfinade,
uttrycksfulla och vackra ansikten,
oftast leende med ett smärtsamt uttryck,
som i mindre skickliga konstnärers
händer kanske blir något stereotypt.

Den mycket högtstående gruppen
av höggotiska skulpturer i Uppland
och angränsande landskap har man
säkerligen med rätta anknutit till de
franska skulptörer, som verkade vid
domkyrkobygget i Uppsala från 1278,
av vilka den mest betydande var den
ovan nämnde Etienne de Bonneuil.
Men under 1300-talet få vi också
liög-gotisk konst genom tysk förmedling,
vilket är helt naturligt, om man
betänker Hansans under denna tid alltmera
växande makt. Men också de starka
konstnärliga förbindelserna direkt med
Frankrike äro naturliga av den
anledningen, att det svenska prästerskapet
i ovanligt stor utsträckning
fullbordade sina studier i Paris vid denna tid.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:02:36 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/2/0222.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free