- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 3. Den äldre Vasatiden /
132

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Religion, kyrka och skola. Av Hjalmar Holmquist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

liörligt förmanade han prästerna att icke tröttna med Guds ords förkunnelse
och att motverka det moraliska fördärv, som kriget hotade att utbreda bland
folket. Själv föregick han med predikan och utgav ännu en predikosamling,
»Om Kristi pina och död». För bättre skötande av den evangeliska
för-samlingsvården började i större församlingar eller i annex anställas
kapla-ner, vilka senare utbildades till fasta präster under beteckningen
komminister. Nu begynte ock i allmän omfattning skapas det lutherska prästhemmet,
vilket betytt så oerhört mycket för det svenska kulturlivet. Stor omtanke
ägnades prästens yttre framträdande och hans dräkt — i vardagslag en
fotsid prästrock och över denna en kappa, vid nattvardsmässan vit mässkjorta
och mässhake — liksom hela gudstjänstens värdiga anordning,
kyrkomusikens höjande, vackra kyrkoskrudar och altarkärl och tilltalande
utsmyckning i kyrkorummet. Det var en betydelsefull kulturgärning, den gamle
ärkebiskop Lars utförde, när han nu öppet och kraftigt grep in till försvar
för bevarandet av målningarna och bilderna i kyrkorna. Ja, från 1560-talet
började man t. o. m. göra nya försök till kyrkornas prydande, och en ny
protestantisk konst banade sig väg både i bokillustrationer och i form av
valv- och väggmålningar, där evangeliska motiv och tankar ingått förening
med arvet av senmedeltida renässansmönster och folklig ornamentik; det
främsta bevarade vittnesbördet härom utgöra kalkmålningarna i Vika kyrka
i Dalarna (besjungna av Karlfeldt).

Ärkebiskop Lars begynte ock en revision av 1541 års översättning av
Gamla testamentet och utgav några bibelböcker i närmare anslutning till
grundtexten och med enklare uttryckssätt —- ett bibelöversättningsarbete
som blivit färdigt först genom vår nu gällande bibel av 1917. Ett för det
enskilda andaktslivet utomordentligt viktigt tillskott var den
bönbokslitte-ratur, som på 1560-talet växte fram och som delvis slog in på nya linjer
med större psykologisk förståelse för det individuella religiösa behovet; den
vittnade också om större skicklighet att ordna stoffet på ett praktiskt sätt
för vardagsbruk. Utgivarna hade här i ej ringa grad lärt från jesuiterna
och såsom tillhörande den ovannämnda förmedlande lutherska gruppen
tagit upp åtskilligt förreformatoriskt material, särskilt från den hel. Bernhard
och den senmedeltida mystiken, ehuru det här utnyttjades till lutherdomens
inväxt i folklivet. Det kan dock ej förnekas, att på detta sätt den
ursprungliga lutherdomens kärva och frimodiga gudsdyrkan började ersättas av
sentimental Jesusfromhet och brudmystik; en senmedeltida botstämning och
helgelsesträvan fick åter en större plats i den svenska folkfromheten och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Oct 12 02:31:09 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/3/0166.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free