- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 4. Den yngre Vasatiden /
335

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

terisera denna stöter på
svårigheter. Det finns en
del porträtt av borgare
och borgarhustrur, vilka
visa, att ett motstånd
mot modedräkten i dessa
lager gör sig gällande, om
också även här
understött av tydliga vinkar
från högre ort. En rad
av förordningar ge vid
handen, att den sociala
differentiering, som kan
varsnas på dräktens
område, dirigerades
uppifrån. Författaren till en
1754 i Uppsala ventilerad
avhandling om prakten i
Sverige påpekar, att
dylika stadgar, som
utfärdades redan av våra
medeltida konungar, voro till
»för att skilja folk av
högre och nedrigare stånd».

Men det fanns även nationalekonomiska motiv: det blir dyr tid på
spannmål, om bönderna inte nöja sig med samma klädebonad, som deras fäder
gjort, framhåller Gustav Vasa. Lyximporten drog dessutom pengar ur
landet, detta var en nyttighetssynpunkt; men ofta framhålles det, kanske
oberoende av denna, att man ej bör kläda sig som »de som förmer äro». Johan
III förbjuder icke-adliga kvinnor att hära mössa eller tröja av sammet och
även att bruka siden nedanför bältet till kjortel eller skört; borgarfruar
borde icke bära fruedräkt såsom sidenkjolar eller kassacker. Det klagas
även över att främmande köpmän klä sig som hovfolk. »Var och en skall
vara förpliktad icke kläda sig och de sina över sitt stånd», låter det som
ett eko i 1664 års stadga.

Som bekant bestå våra folkdräkter delvis av kvardröjande element ur
modedräkten. Samma retarderingstendens torde, om ock i ringare grad, gälla

I svart, lång mantel av det snitt, som var brukligt redan
100 dr tidigare, samt med den kruskrage, som för länge
sedan försvunnit ur modedräkten, står denne prästman
med sin bibel under armen. — Porträtt av Michael
Johannes Chalcander. Oljemålning 1632. Munktorps kyrka.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/4/0369.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free