- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 4. Den yngre Vasatiden /
354

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.



Konslantinbdgen i Rom? — nej, drottning Kristinas i
Stockholm, som dr 1650 restes av rikets rdd till hennes
kröning pd nuvarande Gustav Adolfs torg vid norra
ånden av bron över Norrström. En triumfbåge — i
bräckligt material, främst trä, överdraget med duk, som
målats i stenimiterande färger — en äreport överlastad
med troféer, segersymboler och smickrande latinska
inskrifter till drottningens ära! Det var ett av den unge
arkitekten Jean De la Vallées första arbeten efter
återkomsten från en långvarig utlandsvistelse. — I
Riddarhusets praktfulla utsmyckning ■— med takfigurer,
sentenser och symboler för ridderliga dygder — fick samme
arkitekt användning för sina lärdomar (jfr nästa sida).

framstå mot en perfekt
mur, hörnkedjor, friser,
främst reliefer med
krigiska emblem, och
friskulpturer, allt i sandsten, skulle
spela ut sin festliga verkan
mot en vacker
klangbotten. Redan under
medeltiden hade en nordisk
tegelarkitektur uppvisat
intim släktskap med
företeelser söder om Östersjön;
nu framstod konstunionen
än tydligare, germansk
tegelgotik hade i olika
etapper övergått i germansk
tegelrenässans.

Även då teglet — som
ofta skedde — slammades
eller putsades och
avfärgades i tegelrött, nådde
man en sällsam dekorativ
effekt. Johan III hade
främst, så när som på
kyrkorna, anbefallt den
vita putsen, men
byggherrarna under 1600-talets

förra hälft föredrogo den röda. Stundom förvandlade de hela fasaden till
en figur- och ornamentprydd målning — i fönstermellanrummen målade
man bredbenta krigare (t. ex. vid Lennart Torstensons Ulvsunda eller på
riksamiralen Rynings hus vid Riddarhustorget i Stockholm). Det var särskilt
1640-talets nya byggherrar, som excellerade i sådant, och de hemförde
idéerna från Tyskland. På Brahe hus målade en schlesisk mästare »en list
och omkring med grått stenfärga 5 alnar högt med Ovidiske historier»:
antika gudascener tillätos breda ut sig som murprydnad. Den
tegelimite-rade rödslammade putsen favoriserades i Stockholm till omkring 1660,
enligt vad olika mästerstyckeritningar (se pl. vid sid. 352) utvisa.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/4/0392.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free