- Project Runeberg -  Berättelser ur svenska historien / 45. Adolf Fredriks regering. H. 7. Adolf Fredriks samtida skalder och konstnärer /
208

(1823-1872) [MARC] Author: Anders Fryxell With: Otto Sjögren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FEMTE KAPITLET.

TOBIAS JOHAN SERGEL.

Fadren, bördig från Tyskland, hade under
konung Fredriks tid kommit till Sverge och i
egenskap af hofbroderare i guld arbetat vid det nya
kungliga slottets inredning och utstyrsel. Sonen,
född 1740, blef, genom hvad han dagligen hörde
och såg, tidigt väckt till kärlek för de bildande
konsterna. Redan som skolgosse roade han sig
med att afteckna eller modellera åtskilliga föremål
och deltog sedermera vid några under
slottsinred-ningen förekommande stenhuggerier. Anlagen väckte
uppmärksamhet, och han erhöll undervisning i
Må-lare- och Bildhuggare-Akademien samt af dåtidens
utmärkta konstnärer, och fick biträda Larcheveque
vid arbetet på Gustafvernas bildstoder. Ar 1759
fick han ock åtfölja samma mästare på en resa
till Paris, och erhöll som uppmuntran år 1760
akademiens stora guldmedalj och tillika fördubblad
årslön.

Dåtidens bildhuggare arbetade vanligtvis i den
anda och efter de grundsatser, som blifvit angifna
och följda af italienaren Bernini. Dennes skola
utmärkte sig genom flere förtjenster och genom
noggrann utarbetning af enskildheterna. Dess
bilder voro dock ej sällan i anda och hållning
till-gjorda, konstlade, onaturliga; men deijemnte ofta
så väl utförda, att de lockade till efterföljd, och
det nästan öfverallt. Äfven Stockholm har några
minnen deraf, t. ex. fyra bilder öfver portarna
mellan börsen och storkyrkan, m. fl.

Redan i sin ungdom kände Sergel en viss
motvilja för det onaturUga, det osköna i dylika
arbeten, och tillika en aning om högre, enklare och
skönare konstverk. Han väcktes till sådana tankar
vid åsynen af Stockholms slott i dess majestätiska
både enkelhet och skönhet; likaså genom
åskådandet af några den grekiska konstverldens mäster-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:21:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svhistfry/45/0208.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free