Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - § 224. Separation från statskyrkan.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
186 2 2 4. SEPAKATION FRAN STATSKYBKAN.
och efter någon tvekan lat han förmå sig dertill. Detta
skedde 1848, och det sålunda’i Neder Luleå tagna steget
till fullständig kyrkosöndring följdes snart i andra
församlingar. Så ingick från Piteå underrättelse derom, att
in-hysesmannen Nathanael Lindqvist, hvilken ansågs vara
"den egentlige ledaren af läsarnes lagstridiga företag, vid
flere tillfällen, under iakttagande af de vid nattvardsgång
vanliga ceremonier, till åtskilliga personer utdelat bröd
och vin, under förebärande, att dessa personer sålunda
blefvo af den hel. nattvarden delaktiga". Äfven i Skellefteå
tog man samma betydelsefulla steg. Den förutnämnde
Johan Risteöm trädde här i spetsen för de från kyrkan
söndrade och anstäldes såsom deras lärare med station i
byn Lund.
Men derjemte tycktes Riström numera hafva intagit
främsta rummet ibland separatisternas banerförare i rikets
begge nordligaste län. Åtminstone var han djerf nog att
med det sjelfförtroende, som den höga ställningen såsom
hufvudledare för ett manstarkt parti kunde ingifva, den
9:de Maj 1848 ingå till konungen med en skrifvelse, der
han talar i en mycket myndig ton angående svenska
kyrkan och hennes presterskap. Så säger han bland annat:
* Oansedt detta Utvärtes lysande presterskap efter Guds och
mensklig ordning är till embetet kommet, dock, när de
försvara falsk gudstjenst och en lära, som strider mot
evangelium, så bör och skall det andeliga presterskapet ej visa
dem lydnad, utan det måste nödvändigt sätta sig deremot.
Nu är det onekligt, att detta Utvärtes lysande presterskap
regerar uti den svenska kyrkan och under sken af andligt
välde och embete tillgriper sig en gudomlig myndighet
derutinnan, att de tilltro sig ega magt och visdom att ändra
Kristi och hans apostlars lära och införa skadliga
villomeningar i läroböckerna, som skola nyttjas och begagnas vid
den offentliga gudstjensten, dop och nattvard, och sedan
tvinga den kristliga kyrkan att deltaga deri, föraktandes
den andeliga församlingens domsrätt, som efter Kristi
församlings rätta art känner sin herdes röst. Men det är att
vilja göra sig till Gud, när de icke vilja höra församlingens
dorn, ändock Paulus säger: Den andelige dömer allting och
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>