- Project Runeberg -  Svenska kyrkans historia efter reformationen / Senare delen (1693-1886) /
251

(1886-1887) Author: Carl Alfred Cornelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - § 256. Baptismen. - § 257. Mormonismen.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

undandragit sig att, på sätt kgl. förordningen af den 23:dje
Okt. 1860 föreskrifver, bilda egna legaliserade församlingar.
Man har »med skäl klandrat, att de allt fortfarande synas
vilja uppskjuta med att formligen utträda ur den kyrka,
hvars bekännelse och ordning de förkasta. Visserligen
åberopa de såsom skäl för sitt dröjsmål, att den statskyrkliga
ordningen ännu lägger alltför svåra hinder i vägen för ett
dylikt utträde, och att de derföre vilja afvakta tider med
en större frihet. Men svårt är att säga, hvari den ökade
friheten skulle bestå, och methodisternas exempel visar, att
den föreburna orsaken blott torde vara ett svepskäl.

Äfven baptisternas sätt att skaffa sig utbredning har
gifvit grundad anledning till klander. I sin embetsberättelse
till prestmötet i Upsala 1879 beklagar erkebiskopen "de
mångfaldiga omvägar, på hvilka de söka att värfva
anhängare". "På ett ställe", säger han, "håller någon
framstående ledare nykterhetsföredrag, om hvilka allt godt vore
att säga, i fall icke bakom dem tillika gömdes den religiöse
proselytmakarens biafsigter; på ett annat ställe kallar sig
hela det lilla baptistsamfundet ’sällskap för upplysning och
sedlighet’, likaledes i temligen påtagligt ändamål att
öfverskyla, hvad man ytterst åsyftar; på ett tredje ställe
inrättar man söndagsskolor, för att egna lämplig vård åt det
uppväxande slägtet o. s. v. Anmärkningsvärdt är ock, att
man, fastän barndopet alldeles ogillas, finner det
tillständigt att omdöpa 12- à 13-åriga barn, som dertill anmäla sig."

Vid sådant förhållande torde ingen kunna undra på,
om så väl det laglösa qvardröjandet i statskyrkan som det
listiga sättet att frånvinna henne bekännare i mycket hög
grad bidragit att minska aktningen för baptistsekten hos
hvarje vän af sanning och ärlighet i den kyrkliga
ställningen.

§ 257. Mormonismen.

Från Danmark kom Mormonismen på 1850-talet till
Skåne, hvarest Malmö blef medelpunkten för missionsnitet.
Ännu finnas i södra delen af Lunds stift omkring 200, som
öfvergått till denna sekt. Men äfven i andra trakter af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:36:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svkyrhis/2/0259.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free