- Project Runeberg -  Svensk Läraretidning / 16:e årg. 1897 /
238

(1891-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Geijer såsom uppfostringstänkare, af Fridtjuv Berg - N:r 18 (801). 5 maj 1897

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Det väsentliga af det gamla
ståndsväsendet i samhället och det härpå grundade
ståndsväsendet i uppfostran kunde dock —
menade Geijer — ännu räddas.

Oaktadt den upplösning af gamla former,
den sammansmältning af stånd, som
utmärker den nyaste tiden, gifves det dock — sade
han — en skillnad i samhällsklasser,
nödvändig öfverallt, emedan den ligger i sakens
natur. Det måste gifvas en del medborgare, som
sörja för de fysiska behofven i ett samhälle,
det må nu ske genom frambringande af
jordens naturliga alster, genom dessa alsters
förädling eller utbyte af egna mot främmande
länders: en näringsklass. Det måste gifvas en
del medborgare, som sörja för de moraliska
behofven i ett samhälle, det må nu vara som
lagarnas tolkar, styrelsens organer eller
religionslärare och idkare af vetenskaper och
konster: en offentlig klass. — Nu kunna alla
ändamål i samhället innefattas i de två: det
offentliga, som är statens bästa bestånd, det
enskilda, som är den enskildes. — Dessa
riktningar af medborgerlig verksamhet, ehuru lika
nödvändiga för samhällets bestånd, äro dock
så olika genom skiljaktigheten af det närmaste
ändamålet för hvardera, att de måste
föreställas af särskilda klasser, som nödvändigt hafva
tendensen att organisera sig till särskilda
stånd.

Ett hufvudmedel för denna
ståndsorganisation vore ståndsuppfostran. För den
arbetande klassen, »den stora hopen af
folket», kräfdes inga undervisningsanstalter.

Ty — frågar Geijer — hvad vore dessas
första ändamål? Religionsundervisningen. Och
hvem tillhör den? Läroståndet (prästerskapet).

Utan annan inrättning för den arbetande
klassens upplysning än detta lärostånd har
svenska folket länge varit ibland de ganska
få, som ej haft någon pöbel d. v. s.
människor, som uppväxt utan all vård och
undervisning. Våra städer begynna starkt att få
den, ehuru den allmänna lösen i senare tider
varit ropet om upplysningens spridande. —
Säg bonden, att han skall lära sig läsa och
skaffa sig kunskaper ur andra skäl än för sin
religions skull, upphöj för honom så mycket
ni vill den egna fördelen af undervisningen:
han skall säkert finna det i detta afseende
bekvämare att lära ingenting, eller om han
lär, så sker det af vinningslystnad, och han
lär med detsamma på att bli skälm, hvartill
tonen bland folket, ej så utan skäl,
gemenligen stämplar de små upplysningskaxarne i
hopen. Därföre innefattas all
folkundervisning i religionsundervisning. Denna hör till
prästernas vård, ty hvarför finnas de eljest?

Folkskolor äro således — menade Geijer
— under normala förhållanden alldeles
onödiga:

De behöfvas ej som särskilda af styrelsen
gjorda inrättningar, om prästerskapets
verksamhet är och får vara hvad den bör, ty
deras ändamål måste vara religionsundervisning,
för hvilken samhället äger ett eget stånd, på
hvars ansvar den ligger. Blott i större
städer, där, i jäsningen af en stor massa och
trängseln af alla förhållanden, så lätt fälles
till botten ett nederslag af människor, som
sedan, lämnadt åt sig själft, likt ogräs ur
alla vinklar och vrår uppväxer som pöbel, äro
särskilda allmänna anstalter för den lägsta
klassens undervisning önskliga. På sådana
orter är äfven lärarens (prästens) kännedom
af sin församling af sig själf försvårad.

I allmänhet borde inga offentliga
läroanstalter finnas, hvilkas strängt fasthållna
ändamål ej vore att bilda offentliga män.
Det gängse ropet, att läroverken skulle
gifva »en allmänt mänsklig och
medborgerlig bildning eller meddela de kunskaper,
som för hvarje hyfsad samhällsmänniska äro
nödiga» innehure sålunda en förvillelse.
Bibringandet af »ekonomisk bildning eller
bergningsfärdigheter» borde helt och hållet
öfverlämnas åt den enskilda omsorgen:

Den enda rätta principen för en
skolordning är, att skolorna äro förberedelseanstalter
till universitetet, gymnasium närmast,
trivialskolan för gymnasium, utan ringaste
afseende på andra biändamål, som blott förvirra
och fördärfva undervisningen.

Alla försök att samtidigt grundlägga lärd
och borgerlig bildning vore därför fåvitska
och af ondo:

Att vilja på en gång vinna ändamålen af
lärd och hvad man kallat borgerlig skola, af
offentlig och enskild uppfostran, är att förena
ändamål, som ej på samma sätt kunna
vinnas, är den säkra vägen, på hvilken intetdera
vinnes med besked, är att bryta all enhet i
en under lagens norm stående inrättning,
hvilket är detsamma som att upphäfva den.

Så strängt höll Geijer på genomförandet
af dessa grundsatser, att han för deras skull,
trots sin konservatism, ansåg sig nödgad att
bryta stafven öfver den då bestående
praktiska linje, som hade till uppgift att på
grundvalen af läroverkets nedersta klass uti
särskilda apologistklasser meddela allmänt
praktisk och medborgerlig bildning. Denna
linje hade — yttrade Geijer — aldrig
riktigt kunnat trifvas:

Orsaken är, att undervisningen i den till
sitt ändamål ej är offentlig utan enskild.
Klassen är en utväxt på skolverket, som långt
ifrån att böra utvidgas bör snarare
borttagas.

Summan af Geijers åsikter om det
offentliga undervisningsväsendet vid denna tid
blef således, att detta undervisningsväsende
skulle afse endast »den offentliga klassen»
och därför omfatta endast de rent lärda
skolorna. Den bildning dessa borde
meddela skulle så godt som uteslutande vara af
formell art samt bibringas väsentligen
genom studiet af de klassiska språken. Med
»borgerliga» skolor borde samhället icke
taga någon befattning och ännu mindre med
»folkskolor», hvilka vore berättigade endast
i storstäderna såsom ett slags
disciplinaranstalter för »pöbelns» barn.

*



Krafven på en genomgripande skolreform
läto sig emellertid icke förstumma. Sitt
klaraste uttryck erhöllo de i And. Fryxells
år 1823 utgifna lilla skrift »Förslag till
enhet och medborgerlighet i de allmänna
undervisningsverken,» hvilken fullständigt
bröt med den af Geijer och hans
meningsfränder förfäktade
ståndsuppfostringsprincipen.

De mångahanda förslag, som i skolfrågan
framkommo vid 1823 års riksdag, föranledde
regeringen att i slutet af 1825 tillsätta den
stora »kommittén till öfverseende af rikets
allmänna undervisningsverk.» Det säger sig
själft, att Geijer däri fick en plats, samt
att han (liksom Järta, Grubbe, Vallin m. fl.)
ställde sig på den afgjordt konservativa
sidan. De grunder, som härvid voro för
honom bestämmande, utvecklade han i en
är 1829 särskildt utgifven skrift med titeln:
»Några anmärkningar om uppfostran och
undervisning med afseende på de yrkade
förändringarna i allmänna läroverket


Den läroverksreform, som af dåtidens
liberala eftersträfvades, var i det stora hela
taget just densamma, som nu är hos oss
genomförd. De klassiska språken skulle
uppskjutas till högre klasser, lärdoms- och
apologistskolorna skulle sammansmältas till
en enhetsskola, bestående nedtill af en
gemensam stam, upptill af tvänne sidoordnade
grenar: den klassiska och den reala linjen
— sådant var i hufvuddrag det program,
som på ena sidan med stor ifver
förfäktades, på den andra med lika stor ifver
bekämpades.

Geijers ståndpunkt var i väsentliga
afseenden, åtminstone skenbart, den gamla
från 1813. Sålunda vidhåller han ännu,
att den offentliga, enligt statsmaktens
påbud anordnade undervisningen företrädesvis
måste hafva ett offentligt syfte, d. ä. vara
beräknad på statens tjänst. Det opopulärä
yrkandet på ståndsuppfostran fann han
fortfarande befogadt, det moderna ropet på
medborgerlig enhet däremot obefogadt.

Man kan icke neka, att hans polemik
mot det dåvarande reformpartiet är
skickligt förd, ty den riktar sig förnämligast mot
dess svagaste punkter: dess förordande af
växelundervisningen och af
fackläraresystemets tillämpande på barndomsåldern samt,
framför allt, dess stora principiella
inkonsekvenser
. Den stora grundsats, hvarpå detta
parti för sin enhetsskola åberopade sig, var
nödvändigheten att »förena alla unga
medborgare i samma allmänna läroverk». Men
då det kom till stycket, visade sig dess
flesta anhängare af kortsynthet eller
skygghet otrogna mot sitt eget system.

Egentligen känner det — säger Geijer
karrikerande — blott en enda, allt och alla
omfattande nationalskola, ur hvilken hvarje
medborgare kan, med höger eller vänster sväng,
falla ut, medtagande sin portion af allmän
bildning.

Ja, för att ytterligare skärpa
karrikatyren öfver »enhetsskolan» tillägger han:

För att få en ännu åskådligare bild af sin
medborgerliga enhet borde egentligen samtliga
undervisas i samma rum under det
gemensamma taket af den stora nationalskolan.

Från det fullständiga förverkligandet af
den sociala samundervisningens princip
ryggade dåtidens reformvänner emellertid i
allmänhet tillbaka. De yrkade nämligen
tillträde till statsundervisningen för den
bemedlade borgareklassen
, icke för folket.

Betraktar man — säger därför Geijer —
förslaget tillika ur politisk synpunkt, så kan
ej nekas, att dess fördelar ligga den högre
och bildade samhällsklassen närmast och vida
mer äro beräknade att göra allt slags
undervisning ibland denna klass offentlig än att på
något sätt höja den lägre och talrikaste
klassens odling. Det måste anses såsom en stor
inkonsekvens, att detta system eller den
modifikation däraf, som nu sysselsätter oss, då
de framför allt yrka uppfostrans
offentliggörande för alla, likväl lämna folkundervisningen,
med undantag af den som prästerskapet
meddelar och oundgängligen fordrar, åt sig själf
eller åt menigheterna, på samma gång som
man vill anvisa hela de högre klassernas
bildning åt statens egen omedelbara omsorg.

Det nya läroverket, som ville uttränga
det gamla, emedan detta ej tillgodosåge den
medborgerliga enheten, syntes själft — sade
han — »tillredas för den förmögnare
mängden», och om det samhälleliga syfte, som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:40:56 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svlartid/1897/0242.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free