Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:o 11. 1 Juni 1880 - Hermann Berens - Märkliga yttranden öfver musik - Musik och Teater - Från utlandet
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
först uppehöll sig i Stockholm, men
tillträdde redan året derpå i Örebro en
re-gements-direktörsbefattning, den han
innehade i tolf år tilis 1860. då han
återvände samt öfvertog ledningen af
dåvarande Mindre — nu Dramatiska — teaterns
kapeli. Kort derpå fästes han som
la-rare i komposition, instrumentation och
partiturläsning vid vår musikaliska
akademi; kallades 1864 till ledamot af och
ut-nämdes fyra år senare till professor vid
■densamma.’
För öfrigt omnämde bladet, efter ett
■beklagande af de täta förluster vår
tonkonst under årets första månadar lidit,
hans trägna offentliga och enskildta
lärare–verksamhet, hans talrika kompositioner
(hvil-kas opustal nått 100), hvaribland operorna:
■* Violetta (gifven 1855), "En
sommarnatts-,dröm" (1856), *Lulli och (Juinault* (1859),
” F.n ut fly g i i det fröna" (1862), ’Riec
ardo" (1869); vidare hans kammarmusik,
hans instruktiva arbeten för piano, m. m.
På aftonen samma dag var samlad en
liten, men vald musikalisk aftoncirkel, deri
äfven vännen X. och jag befunno oss. Den
märklige aflidnes förtjenster och möjliga
"brister, ty sådana tillhöra ju hvarje
men-niska, framhöllos der.
— Hermann Berens var, hette det,
per-•sonifieringen af begreppet: praktisk
musiker — ett begrepp at ofta stor
omfattning; dock sällan liktydigt med: tonskald,
konstfilosof, teoretiker. Då forntidens
profeter och store beredde sig till sin
sändning, heter det ej sällan, att de ’vistades
i öknen’, d. v. s. de läto allt mera
yrkesmässigt för tillfället hvila, samt hängåfvo
sig åt den tänkande betraktelsen, den stilla
meditationen. Men till någonting sådant
har vanligen den praktiske musikern
hvar-ken tid eller lust; fråga vore, om det
icke ätven kunde blifva ansett för en smula
”opraktiskt’. Följden blir emellertid den.
att det intuitiva lider intrång till förmån
för det instinktiva; att man i den
alstrande riktningen verkar mycket, men litet
— i stället för litet, men stort.
— Din skildring, objektiv och sträng,
passar föga in på den, som komponerat
den vackra sången: Sjung! Sjung! vågade
jag invända.
— Sannt! ljöd det från fleres läppar.
— Säge hvad man vill, replikerades
det, men en flitigare musiker, vare sig som
infödd eller som införlifvad främling, har
Sverige sannerligen aldrig egt: derutinnan
står han bland oss oupphunnen. Derföre
bete det till oss alla: var verksam medan
dagen är! Men tillika må det heta: din
verksamhet regleres af de upphöjdaste
syften, ingifna förmedelst en oaflåtligen sig
vidgande åskådning.
Mycket annat talades der, mest dock
till beröm för den saknade konstnären.
Då sällskapet sedan i Kungsträdgården
skildes åt sammanfattade vännen X. vår
gemensamma stämning i följande
improviserade strof:
Vitterlekarn riste pipolekarns runa!
’Tacksam hågkomst stråle ur hv.irt skuret drag!
Märkliga yttranden öfver musik.
Det är icke nog att spela bra, man
måste äfvenledes spela bra saker.
Eduard ddans lic k.
Beräkningen har kommit med egoismen
och handelsandan in i de högsta sfererna
af lifvet, alltså äfven i konsten.
Ehrensvärd.
I snillets verld finnes blott en regel,
men en gudomlig: Förtjusen! G’en själen
ljus, rörelse, nöje, huru I viljen, åt hvilka
I viljen, blott förtjusen den krets i väljen
— af små, stora, jollrande, manliga, glada,
djupa, gudomliga själar, eller stoftets.
Tdtorild.
De, som försökt det, veta mer än väl,
hvad möda det kostar att på ett hederligt
sätt uppehålla sig och de sina, och huru
mycket detta tvång afhåller sinnet från
utöfningen af den fria vetenskapen och
konsten.
Palcstrina.
Det betecknar alltid tider af förfall, af
konstskolornas sjunkande, när det lillsköna
och det låga börjar beherska marknaden.
Med en dvergförvandlad konst går alltid
en förderfvad tidsålder hand i hand.
Det sanna konstverket är sjelfändamål.
Först i andra rummet, då det efter sin
fulländning träder ut i verlden uppfyller
det äfven andra af Gud med konsten
förbundna mål, upplyfter, bildar, varnar,
tröstar. Ludwig Eckardl.
Vändom våra blickar mot framtiden,
icke för att der helsa någon ny lära,
emanciperande sig från det skönas eviga
föreskrifter, men för att derifrån ännu
hoppas på verk af sann ingifvelse, egnade
att tillbakahålla den allmänna smaken från
tvenne motsatta sluttningar ledande den
ena till förflackning, den andra till
forbistring. Aktom oss för tvifvel och
modlöshet. Antagom kampen, väl vetande att
det aldrig skall bli hvarken fred eller
vapenhvila kring konstens palladium.
Portarne till det tempel, som innesluter
detsamma, äro ej såsom de till Jani tempel
i det gamla Rom — de förblifva öppna
för beständigt.
Eelix CUment.
Musik och Teater.
Hon kom, sjöng och segrade,
roma-rinnan, hvilken på sitt sätt, likt fordom en
Julius Cæsar, underkufvat Brittanien och
nu utsträckt sitt segertåg till gamla Thule.
Vi mena naturligtvis M:me
Sinico-Cam-pobcllo. Hennes första uppenbarelse å den
stockholmska musikhorizonten skedde
thors-dagen den 13 Maj i musikaliska akademien.
Den, som vill lyssna till en
sammetslen, smekande sångton, glindrande likt
juvelen ofvanpå ett hyende, har varit
för-I tjust att höra M:me Campobello. Den,
som önskar få klart för sig, hurusom
tonernas flytande, innerliga sammanbindning
jemväl i stafvelse-shng väsentligen utgör
föredragets innersta hemlighet, dess
all-betvingande makt. har med begärlighet
infunnit sig för att återhöra M:me
Campobello. Hennes stämma (mezzo-sopran) har
äfven en imponerande kraft, utom i allra
understa registret.
Signor Campobello beteckna vi äfven
som en god, ny bekantskap. Ymnig och
förträfflig bas-bariton, sjunger med smak
och väl anbragt nyans; vibratot går ej till
öfverdrift, låter oss endast bevitna en i
full blomning stående kraft.
Från utlandet.
Société des compositeurs de musique har
för innevarande år utfäst följande pris:
1,000 francs för en sinfoni, 500 fres för
en pianokonsert, 300 fres för ett historiskt
arbete öfver sinfoniens ursprung och
utveckling till och med Beethoven, 100 fres
för en mansqvartett.
De tjugotvå föreställningar som Adelina
Patti nyss afslutat i Pariser Gaité-teatern
har inbringat 655,000 fres. Deraf erhöll
divan för sig och Nicolini 198,000 fres;
impresarien Merelli skall ha fortjent nära
nog lika mycket.
Enligt det af direktionen för Covent
Garden i London utfärdade program, skola
under nästkommande säsong å nämnde
teater uppföras Mireille af Gounod, Pré
aux c/ercs af Hérold, Susanna af
Pala-dilhe och Gazza Ladra af Rossini. Bland
sångerskor, engagerade att samma säsong
å samma teater uppträda nämnas Adelina
Patti, Albani och Louise Pyk.
Verdi, som för ej längesedan, vid
uppförandet af sin opera Aida i Paris, under
det mest entusiastiska bifall sjelf anförde
orkestern, har blifvit utnämnd till officer
med storkorset af Hederslegionen. Samma
utmärkelse har vederfarits franske
kompositören Gounod.
Operan Drottningen af Saba har med
lysande framgång blifvit uppförd i
Peters-burg.
I Milano har nyligen aflidit Teresa
Mo-reno, som fordom varit sångerska af stor
förtjenst. Lärjunge af den ryktbare
mae-stron Pietro Romani, debutterade hon å
teatern Pergola i Florens, hvarefter hon
begaf sig till Amerika, ditkallad af ett
fördelaktigt engagement. Under den tid
hon vistades i Amerika, skördade hon
lagrar såväl i Bahia som i Rio Janeiro och
Buenos-Aires. Efter att hafva ingått
giftermål med teater-impresarion F. Moreno,
öfvergaf hon, ehuru ännu helt ung, den
teatraliska banan, för att helt och hållet
egna sig åt sina husmoderliga pligter. Från
en firad sångerska blef hon en
exempla-risk maka och den ömmaste moder. En
grym sjukdom bortryckte henne plötsligt
vid endast 46 års ålder.
Tvänne nya operor hafva i utlandet firat
triumfer: den ena är Griselda af Cottrau,
senast uppförd på Malta; den andra
Sar-danapalo, uppförd med mycket bifall å
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>