Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 19 o. 20. 13 December 1911 - Från scenen och konsertsalen - Musiknotiser från hufvudstaden och landsorten - Kgl. teatern - Musikal. akademien - Hofsångaren John Forsell - Intima teatern - F. A. Frieberg
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
summat att sätta mera lif i spelet hos
debutanten. Donizettis gamla »Leonora»,
som ej gifvits under denna säsong förut,
gafs med ofvan anförd rollbesättning.
Kung Alfons IX hade en ny representant i
hr Göran Lindstedt som väl fyllde sin
plats. Herr Conny Molin har gjort sin
första debut pä Operan som Luna i
»Trubaduren». Han lär vara utgången
från klg. Teaterns elevskola. Vi fingo ej
tillfälle att bevista debuten. Om första
konserten med prof. Cesar Thomson och
hans elev II ja Schkolnick ha vi talat i
uppsatsen om prof Thomson. Andra
konserten hade samlat en lika talrik och
entusiastisk publik. Programmet upptog då
först Mendelssohns uvertyr »Hebriderna»,
hvarefter prof. Thomson mästerligt
utförde Vieuxtemps’ konsert, D-moll; med
hr Schkolnick spelade han en Händelsonat
för 2 violiner med piano samt 3 mindre
nummer: Ronians af Sinding, Mazurka
af Chopin, arrangerad af prof Thomson
och Slavisk dans af Dvorak, alla tre
styckena med piano. Fröken Märtha Ohlson
assisterade talangfullt vid flygeln som
ackompanjatris. Till sist fick man höra
de på första konserterna med orkester
gifna Adagio af Max Bruch och
Paganini-F’antasien. — Oscarsteaterns nyhet ha vi
ännu icke fått tillfälle att höra.
Konserterna fä omnämnas i särskild
konsertrevy.
Konsertrevy. S\ enska
Musikerförbundets 2:a Symfonimatiné i Musikal,
akademien började med Mozarts sköna
G-moll-symfoni, därpå följde Webers
»Oberonuvertyr», Sibelius’ båda
orkesterfantasier »Tuonelas svan», välbekant från
operakonserter och »Valse triste» ur
musikdramat »Kuolema» (Döden) och sist
Griegs försia »Péer-Oynt»-suite. Hr
Jär-nefelt dirigerade, denna konsert liksom
föregående. Följande konserten egde rum
d. 3 dec. med följande program: 1
Beethoven: Symfoni N:o 2; Aug.
Söderman: Uvertyr till »Orlcanska jungfrun»,
Mendelssohn : Violinkonsert, spelad af hr
Gösta Björk; Weber-Weingartner:
»Aufforderung zum Tanz». Denna gång
anförde, med anledning af hr Järnefelts
bortresa, dir. Olallo Morales, som väl
hade orkestern i sin makt.
Anmärk-ningsvärdt var larghettots tempo i
Beet-hoven-symfonien, som man aldrig hört
tagas i så hastigt tempo; mera andantino
än larghetto. Hofsångaren John
Forsell har ånyo konserterat, denna gång i
Vasa-kyrkan med frök. Märtha Ohlson som
ackompanjatris. På första konserten d.
23 nov. sjöng han Beethovens »Vakteln»,
Södermans »Kung Heimer och Aslög,
sånger af Sibelius, Järnefelt, Stenhammar,
J. A. Josephson (»Stjernklart») E. G.
Geijer (»Aftonklockan»,) och till slut
»Värfningen» af Söderman. Andra
konserten inleddes med Mozarts
»Freimauer-Cantate», hvarpå följde
Mendelssohn-aria ur »Elias»; utom »Kung Heimer»
ånyo upptog programmet vidare sånger
af H. Kjerulf, R. Schumann, Sinding,
Grieg, Geijer, A. F. Lindblad,
Josephson, J. Widéen, E. Sjögren och A.
Kör-ling. Före dessa konserter gaf hr For-
sell d. 20 nov. (en förut ej nämnd)
konsert med program af
hufvudsakli-gen tyska, skandinaviska och finska
tonsättare. Naturligtvis »fullt hus» pä alla
|:orsellskonsertcr. Den 21 gaf
Kammarmusikföreningen sin 4:o konsert med
biträde af prof. Franz Neruda, hvarom
nämndes i förra numret i vår uppsats
om FY. Neruda, hvilken medverkade i
första numret, Stråkkvartett af Franz
Schubert och det sista Brahms’ Stråksextett
B-dur op. 18. Mellanrummet utgjorde
»Skottska Folkvisor», bearbetade med
ackompanjemang af piano, violin och
violon-cell af Beethoven. Dessa sjöngos af fru
Hesse-Lilienberg. Det intressanta
ackompanjemanget utfördes af Kapellmästaren
Adolf Wiklund, hrr Kjellströni och Lindhe.
Sångerna tillhöra en samling af 25 för en
eller 2 röster och liten kör, komponerade
(arrangerade) fr. 1818 till 1821 och
utgjorde n :o 1, 4, 6, 16 och 17 i
samlingen, nämnl. »Der Abend», »Frische
Bursche», »Der treue Johnie», »Der
schönste Bub war Johnie» och O
Zaub’rin, leb’wohl!»). Väl utförda och
intressanta vunno de mycket bifall. 1
slutnumret af Brahms deltog
Kjellström-ska kvartetten, prof. Neruda och
kammarm usikus Magnus Ahlberg. Salen var
fylld af abonnenter som egnade de
utförande och pogrammet rikt bifall.
En doktor Axel Gauffin, som med
bifall låtit höra sig i privata kretsar (all
deles såsom Sven Scholander till en
början) lät höra sig offentligt som sångare
med luta d. 24 nov. i
Vetenskapsakademien, biträdd af en musikälskare. Hans
barytonröst är ej utan behag men
fördraget mindre nyanseradt och
uttrycksfullt, som i allmänhet är fallet. Efter några
gamla franska visor sjöng han 5 egna
kompositioner »Envoi», Serenata
venezia-na, »En nyårslåt» (Fröding), Ur »kung
Eriks visor» (Fröding) och »Anno 1790» (m.
violoncell). Kompositionerna voro rätt
acceptabla, särskildt Serenatan. Sista
af-delningen utgjordes af 6 Bellmans-sånger,
men i dessa saknades den rätta humorn
och mimiken. Flr Gauffin behandlar lutan
väl och vann bifall af en mindre talrik
publik, troligen mest bekanta till
konsert-gifvaren. — Musikföreningen utförde på
sin 88:de konsert i Musikal, akademien
Händeis »Israel i Egypten», första gängen
i sin helhet. Första afdelningen gafs 1885
på en Bach-Händel-fest, då
Musikföreningen firade 200-årsminnet af deras
samtidigt inträffade födelsedag. Allra först
utfördes väl här detta oratorium af
Flarmo-niska Sällskapet 1871. Solister voro vid
nuvarande uppförandet framstående
förmågor, operasångerskorna fruar Claussen,
Högberg, operasångarne Malm och
Husberg samt hr. John Johansson.
Orgel-harmoniet sköttes af Dir. O. Olsson,
pianot af frök. Alfhild I.arsén. Prof.
Neruda dirigerade som vanligt
hofkapel-let. 1 det storslagna verket gjorde, som
vanligt i de gamla oratorierna körerna
mesta effekten och dessa utfördes af
mycket välljudande stämmor. De till sin form
föråldrade ariorna och äfven solisternas
ensemble äro mindre anslående. Tillfällen
medgifver ej att i detalj påpeka något
särskildt vackert och storslaget verkande
nummer. Bifallet var rikligt och prof.
Neruda hyllades med en lagerkrans.
Vid Kammarmusikfören :s 5:te konsert
medverkade damstråkkvartetten fruar
Munthe-Sandberg och Hedvig
Wiklund, frkn. Naima Stjernspets och Nini
Wærnéér (violoncell) jämte pianisten frök.
Aurora Molander. Konserten inleddes med
Mozart härliga, alltför sällan offentligt
spelade, C-mollsträkkvintett. Andra numret
utgjordes af en Sonat för violoncell och
piano af fransmannen Camille Chevillard
(d. y.) op. 15. Sonaten gaf ett
blan-dadt intryck af äldre och nyare stil, den
bär också opustalet 15 och tonsättaren är
född 1859. Med talang återgafs det rätt
fordrande verket af frökn. Wærnér och
Molander. Slutligen gafs Dvoraks vackra
Pianokvintett (med Dumka-andantet) ej
så sällan spelad här. Utförandet af det
hela gick med lofvärd precision. Något
mera styrka och kraftigare nyansering här
och där hade dock behöfts. De utförande
hyllades med lifligt bifall.
O. D.-konserten i Circus för
välgörande ändamål, bereddes oss ej tillfälle att
höra. Programmet i tidningarne
upptog endast gamla bekanta sånger,
slutande med Södermans »Bondbröllop». Hr
Alfvén dirigerade.
-M–––-
Musiknotiser från hufvudstaden
och landsorten.
Kgl. teatern. Operans närmaste
nyhet blir reprisen af Andreas Halléns
»Harald Viking» som ej uppförts här
på många år. Operan hade sin
premiär i» Leipzig 1881 (»Harald der
Wiking») och uppfördes här första gången
i Stockholm 1884.
Musikal, akademiens
uppvisning med konservatorieleverna började
d. 13 dec. med fortsättning i tre
dagar. Om desamma kunna vi nu icke
lemua redogörelse.
Hofsångaren John Forsell
ger konsertmatiné annai.dag jul i
Musikaliska akademien till förmån för
Bar-navårdsbyrån och Småbarnskammaren
i Stockholm.
Intima teatern har till firande
af Nobel-pristagaren Mæterlinck i en
konsertafdelning uppfört Sibelius’ Suite
ur hans »Pelléas och Mélisande»
under medverkan af frk. Ebba Nyström,
konsertm. Lars Zetterquist, hrr
Johansson, Ericsson, Lindh och Halidén,
hvarjemte sånger af Wolf och Rich.
Strauss utfördes af hr C. Lejdström.
F. A. Frieberg, den gamle
värderade musikdirektören och tonsättaren
till så många vackra, populära sånger
för kör och äfven soloröst fyllde den
13 dec. 89 år, hvarvid han fick mot-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>