- Project Runeberg -  Svensk Teater-Kalender / för 1870 /
67

(1868-1869)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fritz Arlberg - Carl Gustaf Sundberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

67

gällande genom några särdeles väl skrifna romanser, och
såsom lycklig öfversättare för scenen har han vunnit ett
redan stadgadt anseende.

Fritz Arlberg, som föddes d. 21 Mars 1830, blef student 1848
i Upsala och extra ordinarie tjensteman i Stockholm 1852. År 1854
debuterade han såsom Farinelli å Mindre Teatern, hvarifrån han
1858 genom debut såsom Figaro (Mozarts) öfvergick till K. lyriska
scenen, vid hvilken han sedan dess varit fästad, från år 1864—-1865
såsom regissör. Gift d. 3 Dec. 1868 med Maria Neruda. Eepertoire:
Farinelli, Figaro i »Figaros bröllop» och »Barberaren», Rä/klo i »Målaren
och modellerna», Belcor i »Kärleksdrycken», Czar Peter i »Czar och
Timmerman», Christiern i »Gustaf Wasa», Valentin i »Faust», Neners
i »Hugenotterne», Don Carlos i »Ernani», Dan Juan, Hans Heiting,
Luna i »Trubaduren», Nelusco i »Afrikanskan», Joconde, Alfons i
»Leonora», Appuntador i »Svarta dominon», Lorden i »Fra Diavolo»,
Papageno i »Trollflöjten», Mercutio i »Romeo och Julia», Hertig Magnus,
Riccardo, Babolin 1 »Förtrollade katten», Zampa m. fl.

Gari Gustaf Sandberg.

Förste älskaren vid en stor scen vandrar icke på
rosor, huru mycket angenämt han än må kunna skörda
af sitt vackra värf. Det går väl an i våra dagar, då
författarne ånyo börjat göra älskaren i skådespelet äfven
till dess lyelte, men under den långa tid, då Sundberg
förestod ofvannämnde ansvarsfulla post, var detta ej ofta,
långt mindre alltid, förhållandet, utan på en annan
hopades oftast de intresserika karaktersdrag, den
handlingskraft och den dramatiska clair-obscur, som gjorde honom
till styckets egentliga hufvudperson, hvaremot åt älskaren
gafs en mängd fraser, bildande ett ymnigt känslosvall,
men gifvande högst litet och fordrande oändligt mycket
af rolens innehafvare.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:16:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svteatkal/1870/0077.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free