- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Första årgången. 1911 /
474

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 7 - En inledning till religionshistorien. Af Oscar Wieselgren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

474 O. WIESELGREN

lunda varit den lättaste. Det gäller vid studiet af de
okultiverade folkens religionshistoria att lära sig helt och hållet lämna
sin vanliga intellektuella ståndpunkt och se tingen an med
naturmänniskornas ögon, att ställa sig på deras psykologiska nivå
och följa deras ofta för oss så bisarra tankekombinationer.
Vid framställningen af de på så sätt vunna resultaten är det
emellertid omöjligt att framlägga hela det material, ur hvilket
slutsatserna framanalyserats. Man måste inskränka sig till
återgifvandet af de mest typiska och karakteristiska fallen för
att ej löpa risk att skymma bort hufvudsaken genom alltför
rikligt hopande af detaljer. Författaren får sålunda ej låta leda
sig af specialintressen utan måste ständigt bibehålla de
allmänna synpunkterna i sikte. Att kombinera krafvet på
tillfredsställande materialsamling med fordringarna på
öfverskåd-lighet i kompositionen och klarhet i framställningssättet är
förvisso ingen lätt sak. Men det är ett nöje att konstatera, att
författaren på ett synnerligen erkännansvärdt sätt lyckats
öfvervinna dessa svårigheter. Äfven om hans arbete fordrar en ej
obetydlig uppmärksamhet af läsaren, erbjuder det dock inga
oöfverstigliga hinder, åtminstone ej för den som verkligen
intresserar sig för ämnet och på allvar söker intränga i
detsamma, och endast för dylika läsare torde religiorishistoriska
studier öfverhufvudtaget vara till gagn.

Författaren har grupperat sitt stoff så, att läsaren får
tillfälle att följa den primitiva religionen i dess olika stadier
alltifrån det minst utvecklade ända till det, där den står på
gränsen till det i spekulativt och moraliskt hänseende fullt
utbildade religiösa åskådningssättets område. Att i detalj följa
hans framställning skulle här föra oss alltför långt. Som
särdeles förtjänstfulla partier vill jag endast påpeka bland annat
analysen af tabu-begreppet och dess betydelse, därjämte den
synnerligen utredande framställningen af totemismen —
författaren har af lätt insedda skäl här ej kunnat redogöra för alla
de olika teorier, som uppställts för att lösa detta
religionshistoriens kanske mest invecklade problem, men den åsikt han
företräder är enligt min mening ingalunda den minst sannolika —
samt skildringen af offerväsendet i dess olika hufvudformer.
Öfverallt gör sig författarens klara blick och säkra omdöme
gällande, och läsaren torde erfara en bestämd känsla af att
genomgående befinna sig under den mest tillförlitliga ledning.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:18:20 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1911/0480.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free