- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Fjärde årgången. 1914 /
188

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 3 - Två kyrkor. Saltsjöbadskyrkan och Engelbrektskyrkan. Af Arvid Bæckström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

188 ARVID BAECKSTRÖM

långhusmuren skulle ge en tolkning af: »Jag tror på Gud Fader»,
tribunbågsanordningen af: »Jag tror på Jesus Kristus» och
absiden af: »Jag tror på den helige ande, de heligas samfund».
Långhusväggarna borde illustreras med figurer ur
religionshistorien, typer som haft genomgripande betydelse för mänsklighetens
utveckling under dess skiftesrika vandring fram mot det heliga.
Dopfunten skulle skildra de onda krafter, till hvars bekämpande
människobarnet i dopet får krafter. Ingångsporten borde skildra
arbetet, det glada arbetet och arbetet under vånda. Till sin
hjälp då det gällde att öfversatta dessa programmets uppslag
till talande konst kallade arkitekten erkända och framstående
konstnärer, främst professor O. Hjortzberg och Carl Milles.

Den förre utförde den figurala delen af väggmålningarna ai
secco (d. v. s. med kalkfärg på torr puts), först och främst den
östra långhusväggens och absidens målningar.

På långhusväggen — den första artikelns vägg — strålar
öfverst solen öfver de Gud symboliserande trappstegen. Till
vänster böja sig jordens folk af alla samhällsklasser och yrken
och åldrar, nedläggande hvad timligheten allt lastat på dem ur
lyckans eller olyckans arsenaler, till höger buga änglar och
andar af alla grader med sakta susande vingar, samfäldt som ett
sädesfält för västan; under de förra dröjer ännu ett stycke jord
(i form just af Uppenbarelsekyrkan) belyst till och med det af
höjdens öfverallt genomträngande solstrålar, under de senare
skymtar som i en Faust-syn andens himmelska Jerusalem.

På triumfbågens anfangsytor, ner mot det främre korets två
stödjande granitpelare, äro målade af samma skickliga hand de fyra
evangelisterna: Matteus och Markus till vänster, Lukas och
Johannes till höger. I tribunbågen, öppningen mot absiden, är den gamla
medeltida trabes-anordningen återupptagen: en träbalk lagd tvärs
öfver såsom den naggade rundbågens diameter och på denna
balk dels ett krucifix såsom halfcirkelns centrala smycke (här
utan den korsfäste själf), dels två assisterande änglar. Dessa
änglar äro af en gripande verkan med sina höga, smala, fällda
vingar och sina blommor mellan de magra händerna. Såsom
trabesbalkens bärare stå två tunga figurer, till höger Petrus, till
vänster Paulus, portalfigurer till högkoret, båda (liksom änglarna)
skurna i ek af Milles och laserade i en underbar, magiskt
lefvande blågrön ton. Hela denna tribunbågsanordning skär
visserligen öfver och stör anblicken af absidens väggfält, men

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:20:01 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1914/0194.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free