Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 5 - Dagens frågor - Mormonismens historia
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
DAGENS FRÅGOR 393
skönande riktning; för den religionsvetenskapliga forskningen torde
hans framställning komma att gälla som definitiv.
En afgjord svaghet i den svenska öfversättningen är att i densamma
af någon oförklarlig anledning ej medtagits de partier af
originalarbetet i hvilka Meyer belyst mormonismens uppkomsthistoria genom
att sätta den i parallell med Mohammed och hans första verksamhet.
Likaledes måste det betecknas som ett missgrepp att största delen
af originalets noter och anmärkningar blifvit utelämnade.
Förmodligen har detta skett af hänsyn till den läsande allmänheten, hvilken
förmenas hysa en panisk förskräckelse för allt det som har tycke
af lärdomsapparat. Men äfven om en eller annan läsare skulle vara
intagen af en sådan förkastlig fördom, så bör detta ingalunda gifva
anledning till att, som i detta fall skett, ur ett arbete bryta ut ett
par af dess viktigaste partier och därigenom i ej ringa grad begränsa
det perspektiv, som det varit författarens ursprungliga afsikt att
öppna.
Till slut några ord om mormonfrågans praktiska betydelse. Som bekant
pågår sedan många år i vårt land en mormonpropaganda af betydande
omfattning, och de åtgärder, som vidtagits för att stäfja densamma
hafva efter allt att döma visat sig föga effektiva.
Emigrationsutredningens bilaga nr III, hvilken i förbigående sagdt tillhör det
Sundbergska repertoriets allra svagaste partier, upplyser oss egentligen
icke om någonting annat än om pastor Åslevs lifliga motvilja mot
den mormonska agitationen. Uppfattningen af hela den mormonska
rörelsen är i detta aktstycke särdeles naiv, och omdömena äro i
allmänhet ganska ytliga. Hur föga redaktören af denna bilaga förstått
sin uppgift framgår karaktäristiskt däraf, att han lånat sin inledande
framställning af mormonismens historia ur en källa i vetenskapligt
hänseende så föga vederhäftig som C. Fr. Lundins kyrkohistoria. Det
är icke med dylik välmenande indignation, som man med utsikt till
framgång kan bekämpa en propaganda så väl organiserad som den
mormonska. I första hand äro direkta lagbestämmelser nödvändiga för
att göra slut på den under religionens täckmantel bedrifna
emigrant-värfning, som utöfvas af de i vårt land verksamma
mormonmissio-närerna. Men det är icke tillräckligt med endast en dylik åtgärd.
Den måste för att vinna effektivitet kompletteras genom en i system
satt upplysningsverksamhet, som närmast torde böra åligga de lokala
myndigheterna och som bör koncentreras på de orter där
mormonernas verksamhet visat sig mest intensiv. Som regel vid hela denna
motagitation måste gälla att inga öfverflödiga hänsyn få tagas, då det
är fråga om att drifva ur landet en fiende, som årligen beröfvar oss
hundratals medborgare. Mot energi måste sättas energi, om något
resultat skall uppnås. Utah med dess gammaltestamentliga
prästadöme, dess tempel och dess tabernakel har redan alltför länge fått
locka till sig skaror af godtrogna svenska utvandrare, hvilka mycket
bättre kunde behöfts här hemma.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>