- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Tionde årgången. 1920 /
109

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 2 - Vad innebär en modern världsuppfattning?. Av Einar Tegen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VAD INNEBÄR EN MODERN
VÄRLDSUPPFATTNING?

NÅGRA FILOSOFISKA RIKTLINJER FÖR
FRÅGANS BESVARANDE

Av DOCENTEN EINAR TEGEN

Om man med ett filosofiskt system menar eii allmän
världsbild, uppbyggd på en princip, som är alla företeelsers väsen
och grand, då är förvisso också det filosofiska
systembyggandets tid oåterkalleligen förbi.

Väl kan man ännu i våra dagar söka återföra allt i tillvaron,
all mångfald, all kvalitativ och kvantitativ skillnad, på en
bakom eller under allt varande liggande princip. Och det gör
här intet till, om denna princip tankes såsom en oändlig vila,
ett stillhetens och förintelsens eviga Nirvana, eller såsom t. ex.
hos en Bergson som ett oändligt flöde, en evig oro, en tid, som
själv är i tiden. Substans och skeende, vila och växling betyda
här intet, så länge det dock till sist är fråga om en grund, en
princip, som i sig ytterst upptager allt övrigt och i vilken allt
försvinner. Och vidare: rörelsen, livet, förändringen må tänkas
såsom ständigt ny eller såsom efter en kortare eller längre tidrymd
återgående i sig själv en oändlig kretsgång — är det
meningen, att allt ytterst år denna rörelse, detta liv, denna förändring
och intet annat, då st^ man väsentligen kvar på samma
ståndpunkt som den eviga vilans förkämpar. Allt återföres på ett —
och livet självt har blivit en vila, jå, vilan själv. (l vilken
mening jag kan vara med om att fatta verkligheten såsom liv och
förändring torde komma att framgå av det följande. Här
opponerar jag blott mot den tanken, att verkligheten intet annat
är än liv och förändring. Så har ju t. ex. för Bergson det avskilda
momentet i skeendet såsom moment betraktat knappast full
verklighet.)

Väl kan man således ännu bygga upp filosofiska system på
en slik grund, men det visar blott, att man i detta stycke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:23:37 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1920/0115.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free