- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Tolfte årgången. 1922 /
289

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 4 - Oswald Spenglers historiefilosofi. Av Manfred Björkquist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

upplivningsförsök måste te sig besynnerliga och ansträngda som de
modärna medicinska försöken att hämma ålderdomen och skapa
ny ungdom. Det är för mången det fruktansvärda i Spenglers
åskådning.

Vilket praktiskt råd ger han och då närmast sina tyskar?
Svaret står att läsa i hans bok »Preussentum und
Sozialismus». Tyskland skall taga konsekvensen av den
oundvikliga situationen, lämna alla drömmar om att bliva eller
förbliva ett kulturens diktare- och tänkarefolk för att beslutsamt
bliva ett civilisationens makt- och herrefolk. Preusseranda och
från Marx befriad socialism skall liva den tyska andan, vilkens
stora namn äro Fredrik II, Bismarck och Bebel. Så skall
den västerländska kulturens öde fullbordas i en alltmer
mekaniserad världsstadskultur, och endast i avlägsna provinser skall
dröja kvar ett levande minne av de skapande och själfulla
tiderna.

Men på Rysslands väldiga slätter skall en ny anda vakna.
Den ryska själen som hittills levat under främmande tvång och
tankar, under Byzans och sedan — alltifrån Peter den store —
under västern, den ryska själen skall vakna, och, befruktad
av en ny impuls från Jerusalem, ur sig föda den nya kulturen.
Hos Dostojevskij förnimma vi en rörelse av denna ande, lik
fostrets i moderlivet.

*     *
*



Utrymmet förbjuder mig att ingå på den redan omfattande
fackkritiken av Spenglers kulturhistoriska spekulationer. Den
har ställvis varit sträng, stundom småaktig. Den intresserade
hänvisas främst till den filosofiska tidskriften Logos’
Spenglerhäfte 1922.[1] Så mycket är ju utan vidare klart att en sträng
bevisning till förmån för grundtesen är utesluten redan av det
skäl att jämförelsematerialet är fullkomligt otillräckligt och
därtill alltför mångtydigt.

Spenglers förnekande av det genomgående sammanhanget i
kulturhistorien torde väl ock möta tämligen allmänt motstånd
— alldeles särskilt med tanke på vår egen kultur, som
historiskt och geografiskt är mindre isolerad än någon föregående.
— Var och en är sitt fack närmast. Att Spengler såsom

[1] En redig framställning och sund kritik bjuder Kielerfilosofen H. Scholz i
»Zum Untergang des Abendlandes.» Berlin 1921.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:24:20 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1922/0299.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free