Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 1 - Zionismen och den religiösa framtidsförhoppningen i judendomen. Av Torsten Ysander
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
24 TORSTEN YSANDER
entusiastisk och sanningskär energi. När hans namn sättes som
märke för en ny epok, sker det mest därför, att prof.
Weiz-mann haft förmånen se sin hjärtesak vinna framgång och sin
nationalism för all framtid bliva en ofrånkomlig politisk faktor.
Den iakttagelse, som noterats om den moderna zionismens
are-ligiösa karaktär, ger Weizmanns yttranden och programtal
ytterligare belägg för. Måhända kommer Jerusalems tempel en gång
att resa sig i ny skönhet för gammal fromhet. Men universitetet
på Oljoberget är redan invigt. Detta är symboliskt nog. Det
ligger en sträv kontrast mellan de klingande barnakörer på
Oljoberget, som vid invigningsfesten med de tusenåriga psalmernas
väldiga ord jublade fromma hjärtans tack till Israels Gud, och
prof. Weizmanns kyligt klara och myndiga bekännelse till
nationellt arv och modern vetenskaplig sanning, gemensam för jordens
alla raser och folk. Men bådaderas glädje var för visso lika
uppriktig. Med drastisk humor berättar prof. Böök om samförstånd
och dissonans mellan Weizmann och den alltför talföre
asjke-nasiske överrabbinen vid samma fest. Fromheten gästspelar i
intelligensens tempel. Fromheten svämmar över alla bräddar i
hänförd oration. »Det hade något symboliskt i sig», säger Böök
och betraktar skådespelet med konstnärsglädje. Jå, kanske var
det symboliskt, icke blott för »luftmänniskan», som lever i
strömmar av fromhet utan hänsyn till yttervärld, utan desslikes för
de gammaltrognas ställning till ett hedniskt Zion. Kanske hade
det haft sitt bestämda intresse att vid sidan av Weizmanns
programtal också ha erhållit en tolkning till begripligt tungomål av
den ivrige rabbinens glödande predikan. Man kan utgå ifrån,
att hans närvaro var påkallad av hövlighet och politisk klokhet
från zionisternas sida mer än av direkt intresse för
talmudtolk-ning vid detta tillfälle. Men han var där. Och han var
hänförd. Den nationella enheten kunde tydligen, även där den va*r
en smula ofrom, ge näring åt den fromma trosvissheten och
tacksägelsen.
För närvarande mötas i Palestina trenne olika strömningar i
förhållande till religionen: gammalortodoxa, fritänkare och
ny-ortodoxa. De sista beteckna dem, som, utan att kunna
acceptera den gamla rabbinska lagreligionen och naivt religiösa
världsförklaringen, likväl vilja bevara sin etiska monoteism i juden-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>