- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Adertonde årgången. 1928 /
567

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 8 - Litteratur - Cicero. Av S. Neander Nilsson - Charles Dickens i ny belysning - John Forster: The Life of Charles Dickens - Ralph Straus: Charles Dickens - Ephesian: This Side Idolatry

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

LITTERATUR 567

innerlig beröring med antika personligheter än Gaston Boissier gör det
i denna bok, vilken alltså fullt ut förtjänar den rangplats den intar
bredvid t. ex. Theodor Mommsens vida mer temperamentsfulla och
kraftiga skildring av den romerska historiens väldiga drama.

S. Neander Nilsson.

CHARLES DICKENS I NY BELYSNING

The Life of Charles Dickens. By John Forster. Edited by J.

W. T. Ley. Cecil Palmer, London 1928.
Charles Dickens. A Portrait in Pencil. By Ralph Stråas. Gollanz.

London 1928.
This Side Idolatry. A Novel. By Ephesian. Mills and Boon.

London 1928.

Det är ofta fallet, när en berömd författare dör, att det plötsligen
blir stillhet kring hans namn. Ingen talar längre om honom, ingen
läser honom, han är glömd.

För många författare, för de flesta, är denna glömska beständig;
för andra, de få, kommer det ett återuppvaknande. En ny
generation granskar dem nyfiket, läser dem med intresse, en ny
idéströmning kastar dem åter upp på livets strand, och man tar åter
ställning till deras problem, deras verk och karaktärer.

De första hundra åren äro de mest kritiska för en författares
anseende. Är han efter den tiden icke bortglömd, har han goda
utsikter att fortleva och få intaga sin nisch bland de övriga odödliga,
en Homeros, en Shakespeare, en Moliére.

Charles Dickens, som dog 1870, har redan genomgått åtskilligt av detta
upp och ned på ryktets flod. Han var en av sin tids mest lästa och mest
beundrade författare, i sin art lika populär i sitt hemland som
drottning Victoria. Men så kom en tid, då man fann honom för
sentimental och melodramatisk, och de estetiska finsmakarna, »the
high-brows», togo avstånd från honom. Jag känner personligen mer än
en engelsman av denna generation, som förklarar sig aldrig ha läst
en rad av Dickens och aldrig ämna göra det. Under en lång tid
var Dickens faktiskt som bortglömd.

Men så vände sig åter en gång smakens hjul, och Dickens stjärna
lyser åter i zenit. Särskilt efter kriget, då så många gamla problem
dykt upp på nytt, är Dickens ofantligt läst och diskuterad i England.

Man kan då förstå, vilket uppseende och vilken indignation det
väckt på sina håll, när en ung författare, C. E. Bechhofer Boberts,
bättre känd under sin pseudonym »jEp/ieszan», utgivit en slags
biografisk roman, vari han på det skarpaste nagelfar Dickens’
personlighet och privatliv.

Nu kan det ju icke nekas, att det var på tiden, att åtskilliga
punkter i Dickens’ liv skarpare belystes. Huvudarbetet om hans liv skrevs
av hans vän, John Forster, fyra år efter hans död 1874. Det har
länge i England åtnjutit rykte som klassiskt, men det är i själva
verket alltför officiellt hållet. Dickens, som var en ytterst känslig
41. Svensk Tidskrift 1928.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Feb 26 20:48:05 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1928/0571.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free