Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 2 - Tyska stormän i bild. Av Axel L. Romdahl
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Tyska stormän i bild
Bildhuggaren Adam Krafft. Målaren Kaspar David Friedrich.
Eichendorff, Hoffmann verka på de liär återgivna porträtten som
fångna i en ångestdröm. Bland konstnärerna finner man
visserligen en del trygga hantverksmän och mästare i sitt fack som
Peter Vischer, Hans Holbein, Balthasar Neumann och Schadow,
som Waldmüller och Menzel. Men som kontraster till dem den
långa skaran av tungsinta pilgrimer och kämpar, från Adam
Krafft och Diirer till Kaspar David Friedrich och Philipp Otto
Runge, Anselm Feuerbach och Hans von Marées. Till och
med under den glorrika och glada senbarockens tid mellan 1700
och 1750, då det i andra länder hörde till att konstnärerna, när de
porträtterades, skulle framträda i leende självbelåtenhet, möta vi
i bilder som Mannheimskulptören Paul Egells porträtt, målat av
Cosmas Damian Asam, samme Cosmas Damian Asams av
brodern Egid Quirin utförda porträtt, som Raphael Donner på
Schmutzers kopparstick efter Paul Troger eller Ignatz Günthers
porträtt, målat av Knoller, en egendomlig stämning av grubbel
och oro.
Dessa stora tyskar äro inga fullfjädrade, bredvingade och
segersälla örnar, inga benådade söndagsbarn. De äro födda under
farliga konstellationer, själva deras snille var ofta deras öde, alltid
deras på bittert allvar fattade ansvar. Mestadels levde de i
upprörda tider, tider av andlig och politisk omvälvning, av krig och
137
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>