- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Tjugufemte årgången. 1938 /
286

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 4 - Litteratur - Privatvetenskap i moral. Kritiska reflexioner i anledning av en moralpristävling. Av Martin Fries - Nathan Söderblom som teolog. Av Thede Palm - Folke Holmström: Bidrag till Nathan Söderbloms bibliografi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

är en vetenskap av rent privat natur, uppbyggd på personlig tro och
känslotänkande men icke på logik.

Martin Fries.

Nathan Söderblom som teolog



Redan nu, blott få år efter hans bortgång, ligger Nathan
Söderbloms livsgärning så långt tillbaka, att den är föremål inte bara för
minnesrunor utan för verklig historieskrivning.

Alla, som kände Söderblom och som vittnat om sin bekantskap med
honom, ha betygat, att han ägde en sprudlande aktivitet, en aldrig
slappnande vitalitet. I de biografier, som kommo ut snart nog efter
hans död, är detta ett drag, som ofta går igen. Man häpnade över
hans arbetsförmåga och hans till synes obegripliga konst att räcka
till för allt och alla. Under en arbetsdag, som på grund av hans
plikter som stiftschef och hans internationella verksamhet som
ekumen borde varit mer än fullt upptagen av praktiskt arbete, fann han
också tid till skapande produktion. Två av hans till omfånget största
skrifter kommo till under hans sista år. Den ena, »Kristi pinas
historia», är väl frukten just av praktisk verksamhet. Men den andra, de
engelska Giffordföreläsningarna (på svenska utkomna posthumt
under titeln »Den levande Guden») hör till hans mest betydande
vetenskapliga arbeten. Man vet emellertid nu en sak, som även om den
inte förklarar allt, dock gör det lättare att förstå, hur en sådan
skriftställarverksamhet var möjlig. »Den levande Guden» är i vissa
avseenden en sammanfattning av och ett försök till uppgörelse med
problem, med vilka Söderblom förr sysslat vid åtskilliga tidpunkter.
Han har för den skull kunnat använda sig av det arbete, han förr
lagt ned på dem, och detta i så stor utsträckning, att han övertagit
inte bara äldre formuleringar utan långa partier från sina egna
föregående arbeten. På samma sätt har han kunnat gå till väga också
vid andra tillfällen.

Den som påpekat detta och som gjort en textkritisk undersökning
i vissa av Söderbloms skrifter är docenten Folke Holmström, vilken
i en uppsats i »Svensk teologisk kvartalskrift» 1937 gjort en
sammanfattning av vissa av de resultat, till vilka han kommit (»Bidrag till
Nathan Söderbloms bibliografi», även separat, C. W. K. Gleerups
förlag). Utan tvivel blir denna lilla men grundliga och noggranna
undersökning av avgörande betydelse för var och en, som i framtiden
kommer att studera Söderbloms vetenskapliga gärning.

Holmström har emellertid fört sitt arbete vidare. I en stor bok,
»Uppenbarelsereligion och mystik. En undersökning av Nathan
Söderbloms teologi» (Diakonistyrelsens förlag 1937) har han sökt göra
en systematisk undersökning av vissa huvuddrag i den Söderblomska
teologien. Nu kan det tyckas, som om detta måste vara ett nästan
hopplöst företag. Om det är något, som utmärker ett geni av
Söderbloms typ, måste det vara, att han själv inte arbetar systematiskt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:28:35 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1938/0294.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free