- Project Runeberg -  Syndikalismen / 1946 /
96

(1926)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

och broderskapets kännetecken: fred, likhet,
rätt och broderlig hjälp. Ekonomiskt finns det
ingen påfallande olikhet i inkomster och
förmögenhet. Det finns ingen politisk
ståndsskillnad och inga sociala klasser. Det finns
ämbeten: hövdingar för krig och fred oeh
"kulturtekniker" som Max Weber kallar prästerna.
Men ingenstädes finns det försök att
förvandla ledarskapet till herravälde, d. v. s. intet
försök att vid sidan av den ära som ämbetets
börda och ansvar medförde förskaffa sig ännu
högre ära och arbetslös inkomst. Enligt
samstämmiga förklaringar från alla etnologer^är
sammanhållningen såväl inijm den enskilda
familjen som den mera omfattande gruppen
utomordentlig, naturligtvis när man bortser
från enskilda mera sällan förekommande
impulsiva handlingar. Kvinnorna är högt
aktade oeh har alla politiska rättigheter. Barnen,
soin behandlas kärleksfullt, lärs utan tvång
genom lekar och exempel allt som traditionen
har att överbringa.

Härifrån finns ingen fortsatt utveckling av
inre krafter. Förhistorien skiljer sig från
historien genom den djupaste avgrund som
någonsin genomskurit människans historia på
denna planet.

Efter ett katastrofalt sammanbrott börjar en
i ordets verkliga mening ny epok, en
"begynnelse". Mellan historien och förhistorien
ligger den tid som Wilhelm von Wundt har

kallat "vandringarnas och erövringarnas
tidsålder". Starka och väl beväpnade styrkor
överfaller svagare folk för att först
systematiskt utplundra dem under ständigt upprepade
rövartåg och börjar sedan successivt underkuva
dem. Över de underkuvade bygga de så sin
"stat", som nu är något helt annat än
förhistoriens "stat", vilken var byggd på jämlikhet
och broderlig gemenskap. Erövringen ocli
undertryckandet skapar ekonomiskt krassa
olikheter beträffande jordförmögenhet och
inkomster. Det skapas politiskt herravälde samt
lagliga krav på högre ära och arbetslös
njutning. Socialt skapas det klasser, först i form
av stånd. Alla ämbeten varmed följer
inflytande förbehållas herreklasserna i hären,
statsförvaltningen och kyrkan. Undersåten har
blivit nedtryckt till slav eller livegen. Hans
arbetskraft och avkastningen av den är i kraft
av den gällande rätten erövrarens egendom.

Vi kan sammanfatta allt detta i satsen:
"Den historiska staten är en
klassorganisation" medan den förhistoriska gruppen
våren klasslös gemenskap. Detta är den
sociologiska definitionen. Från den statsrättsliga
ståndpunkten kan man uppställa följande
definition: "Staten är en rättsinstitution,
påtvingad en undertryckt grupp av en segrande
grupp, närmast i avsikt att beskatta den
besegrade så högt och så lång tid som möjligt till
fördel för segraren."

98

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:47:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/syndikal/1946/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free