Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 13. Den allmänna etnografiska utställningen i Stockholm. I. Etnografisk öfversigt. Af D:r Hjalmar Stolpe.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
40
Bd I. Nr 13. — HJALMAR STOLPE.
innehållande nio husgudar; p en gudabild af förgyldt trå, tagen
ombord på en kinesisk djunk, som togs af engelsmännen år 1858;
q så kalladt vdjoss-papper»*, som brännes på altarena framför gu-
darne eller kastas brinnande i vattnet som offer åt flodens eller
hafvets gudomligheter; r rökelse-stickor, »djoss-stickorv, som brinna
framför gudabilderna; S fyra Dpagoder» af agalmatholith, en af
silfver och 3 af porslin; t ljusstakar af agalmatholith, som bruka
stållas på gudarnes altaren och Hfven begagnas i dagligt bruk; U
vaxljus; V små lampor af agalmatholith; W frukter af d:o, som
låggas på altarena som offer.
1 Fönstret 33 står en stor, forgyld gudabild, tagen ombord
på en af engelsmännen eröfrad djunk; på fotställningen hänga
3 af mynt sammansatta svärd, hvilka pläga upphängas i rum,
der någon begått sjelfmord, eller eljest lidit våldsam död, på det
den kejsare, under hvars regering mynten äro präglade, skall afhålla
den döde från att spöka. 1 fönstret stå flere gudabilder, skurne i
bamburot och . andra rötter ; flere af dessa bilder visa ett fintligt
användande af materialets ursprungliga form.
I Fönstret N:o 41, i och k, två stora teckningar på papper,
föreställande en gud och en gudinna.
Vägg 42. a en större målning på papper, föreställande någon
gudomlighet.
N:o 44. Å ateniennen stå två exemplar af belåtenhetens gud,
det ena af marmor, det andra af porslin. På fotställningen stå 3
gudinnebilder af porslin, troligen föreställande Sching-mu.
Vägg N:o 46. C en målning på papper, föreställande någon
gudomlighet, ridande på en svart panter; d en annan målning på
papper, sannolikt föreställande den i synnerhet i norra Kina högt
ansedde guden Pih-te eller Pak-tai. Såsom ett profstycke på
kinesisk mytologi meddelas här hans historia. Han var enligt sägnen
till före verlden och bief en högste ledare af jordens öden. Han
är en af de mest välgörande gudomligheterna och har uppenbarat
sig i flere olika skepnader. Den mest beryktade af dessa
uppenbarelser tillgick på det sätt, att han lät sig födas af drottningen
öfver folket Tsing-lok-kwok,sålunda, att han skars ut under hennes
venstra refben. I samma stund uppfyldes luften af de mest
välluktande ångor och jorden gaf sjelfmant ifrån sig sällsynta och
dyrbara stenar. Kort efter sin födsel visade barnet prof på
ovanligt förstånd och dygd. Vid 7 års ålder beherskade han redan
flera grenar af litteraturen. Vid 15 år begaf sig Pih-te till
bergstrakten, der han ytterligare undervisades af en himmelsk lärare,
Yuk-Tsing-Shing-Tsu. Efter 500 års lefnad blef han upptagen till
himlen, sittande i en vagn, strålande i nio färger. Derefter
förstördes jorden af en öfversvämning, 2,357 år före vår tideräkning.
* Ordet djo88, med hvilket främlingarne beteckna alla kinesiska gudabilder,
härstammar från det portugisiska dios, gud; deraf tempel, djo88-papper
och djo88-8tickor.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>